Hur mycket el drar prylen över tid?
Alla produkter du köper redovisar dess effekt, alltså hur mycket el den förbrukar vid ett givet tillfälle. Många prylar visar förbrukning både i standby och användning. Det är också vanligt med en uppskattad årsförbrukning för normalt användare.
Jag tycker det är svårt att förstå hur mycket energi något som verkar snålt faktiskt gör av med när den står på länge. T ex, vad förbrukar t ex en lampa om den stod på 24 timmar per dygn, eller vad kostar det att TV:n är i standby.
Med hjälp av Google kan man enkelt göra dessa beräkningar. Gör en sökning på:
9 watt to kwh/year
Du kan byta ut tiden till day, month, year, hour, etc.
Multiplicera sedan med ditt elpris för att få insikter om sakers verkliga kostnad.
Jag tycker detta är en riktig ögonöppnare. Min skrivare visade sig dra runt 9 watt i standby. Vi skriver nästan aldrig ut något, men det var bekvämt att den var redo att användas.
Men när man inser att det kostar lika mycket som vår hus förbrukar under en vecka på sommaren, eller två dagar när det är som kallast på vintern, blir det absurt att ha den igång jämt.
Och rörande snåla led-lampor som per lampa förbrukar så lite, blir begreppet ”många bäckar små” snabbt en stor flod om man har flera lampor som man inte släcker när man lämnar ett rum.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-09-25 17:05 av johan
Vi skaffade en sådan här:
Den är garanterat "beroendeframkallande", och man vill testa allt med sladd….🙂
Ibland förvånas man positivt, men vissa saker förbrukar mer energi än man gissat…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Håller med! Jag har dels smarta pluggar med energimätning och dels så jag kan mäta varje enskild fas för all ström som går in och ut ur huset.
Började typ med tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare. Nu har jag även för kylskåp och frys och min arbetsstation. Alla smarta lampor kan jag mäta med mjukvara då jag vet vad dom drar som max och min och hur dimmade dom är. Saker med statisk förbrukning, som t ex routern, eller saker med förutsägbar förbrukning beroende på den är på eller av, som smarta högtalare, Apple TV, mäter jag också med mjukvara.
Skulle vilja kunna mäta spisen och varmvattenberedaren också, men det är bökigare. Elpatronen mäter jag dock med mjukvara genom att anta att om alla tre faser plötsligt ökar över en viss nivå och förbrukningen har en viss nivå, kan jag anta att det är varmvetten.
Jag tycker det varit oerhört lärorikt att mäta och visualisera sin förbrukning. Inte minst när man börjar jämföra vad olika saker "kostar".
Mvh // Johan
#0: Jag gör likadant, fast inte i samma omfattning. Jag har en Aqara Smart Plug som kan mäta nuvarande effekt och förbrukning under en period. Jag flyttar den mellan olika prylar när jag vill mäta i stället för att ha en för varje.
Hittills har jag ändrat så att luftavfuktaren i tvättstugan bara går när luftfuktigheten är över 70 procent och elpriset är under 3 kronor. Tidigare gick den mer eller mindre dygnet runt.
Jag har också ställt elementen i garaget på att bara värma om det är 5 plusgrader eller kallare. De gick hela vintern förut.
Diskmaskin och tvättmaskin kör vi oftast på nätterna när elpriset är mindre än en krona.
Lampor i rum där ingen uppehåller sig styrs av rörelse och släcks efter två minuter.
Jag laborerar med att höja inomhustemperaturen med tre grader när elpriset är lågt så att mindre energi går åt till att värma när det är högre. Vet än så länge inte om det är en bra idé…
#1: Har du exempel på saker som överraskat negativt?
#2: Har spisen inte ett vägguttag, eller är det 3-fas?
#3: Saker som drog mer än jag trodde:
- Skrivare i standby
- Frys
- Bildskärmar
- Värmepump i standby
Förutom varmvatten är ofta frysen det som dragit mest under ett dygn, trots att vi tvättar och kör diskmaskin i princip varje dag.
Egentligen tycker jag inte min stora bildskärm är en energitjuv. Inkopplad Macbook Pro och bildskärm ligger ofta på 80 W, eller 120 W om datorn behöver ladda. Det är ju egentligen väldigt lite jämfört med en gammal stationär dator och CRT-skärm. Men när man använder den så mycket blir det ändå 0,5-1 kWh per dag. Det förvånade mig.
Lärdomen är nog att tid är en väldigt mycket viktigare faktor för elförbrukning än man först tror.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-09-26 14:32 av johan
#3: Ja, spiser har en skum trefaskontakt. Udda grej är också att ugnen inte går att starta om man inte först ställt klockan.
Mvh // Johan
#4: När du säger det kommer jag på att vi faktiskt har bytt från att ha två frysar till bara en på grund av elpriserna.
Jag tror vår skrivare stänger av sig själv efter en viss tid för man måste trycka in en strömbrytare innan det går att använda den.
Skärmar har vi inga förutom mobiler och plattor.
Laddare till mobiler, plattor och annat har vi i alla rum. Jag utgår ifrån att de drar försumbart lite när de inte används. 🙄
#6: Vår skrivare ser också ut att vara avstängd, men kan vakna av nätverkstrafik. Drog onödigt mycket ändå.
Apples laddare har jag läst knappt drar något alls när dom inte används. Men det kan skilja mellan olika märken. Vissa "läcker" rätt mycket.
Mvh // Johan