PiHole - Blockera annonser för all nätverkstrafik
PiHole är en open source-produkt som kan blockera annonser och spårning för all din trafik i nätverket. Till skillnad från en vanlig annonsblockerare så kan PiHole blockera annonser även i installerade appar och inte bara webbläsaren.
PiHole fungerar som en DNS, så den behöver köras på något som du har igång jämt. Det kan vara en dator, eller t ex en Raspberry Pi som drar väldigt lite ström.
I din router anger du PiHole som primär DNS. När trafik försöker skickas till kända annonsnätverk eller spårningstjänster, skickas helt enkelt inte trafiken vidare.
Jag upplever att det går snabbare att surfa och om man kör med mobilt bredband kan man nog spara en hel del datatrafik också.
Man behöver sannolikt vara bekväm med teknik för att installera PiHole, men det gick väldigt enkelt om man redan har lite vana vid att använda Terminalen.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-10-05 16:43 av Niklas
Vet du om det går att undanta viss trafik från att spärras?
Dels kanske man vill att vissa sajter ska få visa annonser och dels kan vissa användare vilja se annonser hela tiden.
Eftersom det fungerar som en DNS och inte en klassisk annonsblockerare, så kommer den inte veta vilken sajt du är på när du försökte visa annonsen.
Däremot skulle du kunna se till att en viss enhet inte använder routerns DNS (PiHole), utan istället går direkt mot Google's DNS t ex. Men då gäller det all trafik på den enheten.
Du kan enkelt tillåta domäner, men det jag du menar är att om du surfar på iFokus, så vill du se annonser, men inte om du surfar på Aftonbladet, även om annonsen kommer från samma företag. Det går inte vad jag vet.
Mvh // Johan
Okej, jag hajar. Såg att Pi-Home finns som integration till Home Assistant också. Bra att inte behöva ha separata maskiner för det om man ändå använder båda.
Ja Home Assistant är bra på att installera saker via Docker.
Mvh // Johan