Om du tappar kontakten med Home Assistant på Raspberry Pi
För några dagar sen tappade jag kontakten med Home Assistant. Det hände ett par gånger under loppet av några dagar. En konstig sak var att Home Assistant fortfarande var aktivt och jobbade. Det såg jag i loggarna som var fulla av notiser från perioderna då jag inte kunde ansluta till den.
Efter en del Googlande hittade jag tipset att det kunde vara Raspberry Pi som blev för varm. Då slog det mig att jag nyligen hade bytt Pi-skal för att bättre komma åt GPIO-pinnarna.
Jag bytte tillbaka till det tidigare skalet (FLIRC Case) och har hittills inte råkat ut för problemet igen. Berodde det på överhettning verkar det som om Raspberry Pi kopplade ifrån vissa funktioner, för att minska belastningen, men fortfarande skötte om grundfunktionerna i Home Assistant, vilket är bra att veta. 🙂
Det kan vara ett tips att börja med att ta bort skalet helt om du får problem med kontakten mellan dator/mobil/platta och Home Assistant som kör på Raspberry Pi. Jag har en Raspberry Pi 4 B med 4 GB RAM. Fungerar det utan skal kanske du bör fundera över att byta skal.
FLIRC-skalet har fått bra betyg för sin förmåga att leda bort värmen utan att använda en inbyggd fläkt.
Jag har även ett GeeekPi skal med kylfläkt som fungerar bra.
» FLIRC Case - Aluminium box for Raspberry Pi 4
» GeeekPi Raspberry Pi 4 Armor fodral med PWM-fläkt
» Flirc Case Review: Is it Really the Best? (6 Months Usage) – RaspberryTips
- Redigerat 2022-10-05 15:42 av Niklas
Intressant. Den pi jag har som visat detta problem bor i ett skåp. Den andra som aldrig strulat ligger på en byrå.
Mvh // Johan
Har du skal på någon av dem?
Båda. Endast färgen skiljer skalen åt.
Mvh // Johan
Okej, då låter det sannolikt att skåpet påverkar temperaturen. Om du gör någon förändring vore det intressant att höra om resultatet.