Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketterinformationnyheternybörjarfrågorelprisstöd
Läst 297 ggr
Niklas
0

Så här fungerar elprisstödet

Komplettering 2022-11-02

Här är en sammanfattning av villkoren så som de ser ut nu.

» Alla fakta om elprisstödet 2022-2023

Enligt den beskrivning jag har fått beräknas elprisstödet för elprisområde 3 så här:

Antal förbrukade kilowattimmar x 0,50 kronor (1 oktober 2021 till 30:e september 2022)

Elprisområde 4 ska i stället multiplicera med 0,79 kronor.

Betyder det att vi får stöd retroaktivt? Jag trodde det skulle gälla för kommande vinter. Någon som vet?

» Stöd till elanvändare | Svenska kraftnät

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-11-02 14:42 av Niklas
Carmarino
1

Det gäller retroaktivt. I elområde SE4 är stödet 79 öre/kWh och i SE3 är det 50 öre/kWh, så det skiljer sig lite beroende på var man bor.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Denna kommentar har tagits bort.
annia1
1

Niklas det är retroaktivt, som Carmarino skriver. Du kan kika på dina egna räkningar hur mycket du gjort av med under den tidsperioden och sen räkna ut hur mycket du får. För det är din faktiska förbrukning det räknas på, finns inget tak som det fanns för förra.

När det gäller kommande vinter så är det ingen som vet än hur det blir. Om det ens kommer komma nåt stöd eller nåt annat. Så pengarna man får är bäst att se till att spara för att ha under vintern.

.

Niklas
0

Tack för era svar och kompletteringar!

Förra vintern har vi ju redan fått stöd för. Vi kan väl inte få det två gånger för samma år? Eller ska mottaget bidrag räknas av?

annia1
1

Niklas #4 nej inget kommer räknas av, har då inte jag hört nåt om, så det ska bli två gånger för samma år. I alla fall som det är sagt hittills.

Det som skiljer detta bidrag mot det som vi fick tidigare. Det tidigare fanns det ju ett tak på hur mycket man gjort av med. Gränsen gick vid 2000 kw. Nu får alla (i 3 o 4) på den faktiska.
De enda som inte får är ju de som bor i lägenhet där elen ingår i hyran.

.

Carmarino
2

#4: Det var bara "storförbrukarna" som fick stödet tidigare. Jag som bor i lägenhet fick inte ett öre. Nu ska alla få stöd, inte bara villaägare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
0

#6: Fast vara elområde tre och fyra.

Mvh // Johan

johan
0

Har ni greppat om det är den som ägde avtalet oktober 2021 eller september 2022?

Mvh // Johan

Carmarino
1

#7: Ja, eftersom de andra områdena inte haft lika brutala priser. De hade ju normala priser men fick ändå pengar förra gången. Många hade i princip gratis el då - eller fick till och med mer pengar än elen hade kostat.

Carmarino
1

#8: Såvitt jag minns gäller avtalet fastigheten, så flyttar du är det den nya ägaren som får pengarna, men jag kan minnas fel.

Caeli
1

#10: Fast det borde ju vara den som betalat in för de höga elkostnaderna som får pengar tillbaka. Borde inte gynna en ny ägare eftersom det är retroaktivt. Eller? 🤔

annia1
1

När det gäller vem som får pengar. Det som diskuterats är ju att elstödet är retroaktivt för det höga priser som varit och inte ett stöd för kommande vinter.

Det exempel de tagit upp är om huset byter ägare efter september/oktober i år så är det säljaren som får pengarna eftersom det är den som stått för elavtalet och då betalat räkningarna. Och nya ägaren får inga pengar, vilket är logiskt eftersom den inte stått för elavtalet tidigare.

Så som jag då fattar det och för mig är logiskt. Om huset byter ägare säg i juli så får säljaren pengar för tiden sep/okt - juli och köparen får pengar för tiden juli - okt.

Så det är den som stått för elavtalet och betalat räkningarna som får pengar.

.

annia1
1

Jag vet inte vad jag ska tro. För jag lyssnade på aktuellt nu igen från den 27 okt och då är det som carmarino säger att den som sålt sitt hus i oktober så går pengarna till nya ägaren. Alltså till huset. För mig låter det helknäppt. (men en brasklapp. de säger att man sålt sin bostad i oktober, men inte om de menar 2021 eller 2022)

Men säljer man sitt hus i dec så är det säljaren som får pengarna.

Det om elpriser börjar ju redan från början på aktuellt. Men just den biten ligger ungefär 14 min in. Ligger bara kvar nån dag till på svt.play.

https://www.svtplay.se/video/36855663/aktuellt/aktuellt-27-okt-21-00-5?position=18&id=eowYZ4N

om inte länken fungerar så gå in på svtplay och leta fram aktuellt för den 27 oktober.

.

SVT:s fördjupande nyhetsprogram.
annia1
1

Ett till. Jag har skrivit till svenska kraftnät och frågat hur det är tänkt. För det blir ju helknäppt om jag säljer mitt hus nu, innan allt är färdigt, så ska jag alltså skänka mina pengar till nya ägaren.

Får väl se om jag får svar.

.

• Redigerat 2022-11-02 01:49 av annia1
johan
1

I mitt så har jag varit delägare i vår mormors hus, men min moster stod på avtalet. Förra hösten köpt jag och min syster ut alla andra och jag tog över elavtalet i november 2021 och har därmed betalt dom dyrare kostnaderna. Vore snopet och stödet kom till min moster.

Mvh // Johan

Niklas
0

#5: Oj. Det blir mycket pengar sammanlagt.

#6: Jag tror vi fick åtminstone 6000 tidigare. Med det här också skulle det bli runt 20000 tillsammans.

• Redigerat 2022-11-02 12:27 av Niklas
Niklas
0

#8: Tror du inte den som ägde det varje del får motsvarande ersättning?

Carmarino
1

Kollade på Svenska Kraftnäts hemsida och så här står det som svar på frågan "Vem får stöd när man har flyttat?":

Anslutningen mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag elnät kallas för uttagspunkt. Stödet fördelas efter uttagspunkt i elnätet. Det betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.

Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Står du på uttagspunktens elnätsavtal då kommer du alltså få stöd baserat på uttagspunktens historiska förbrukning från oktober 2021-september 2022. Alltså får du stöd för den el som exempelvis huset (elanläggning) har använt under den perioden.

https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/fragor-och-svar-om-stodet/

Här står hur man räknar ut stödet:

https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/

Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden.
Niklas
0

#18: Då är det inte som jag gissade. Den som råkar ha avtalet när beslutet om ersättning fattas får pengarna.

annia1
0

Jag har fått svar, men tyvärr bara ett autosvar då de får mycket frågor. Fanns länk till deras sida.

Det som carmarino länkar till i #18 har jag läst. Läste det redan igår, men såg inte vissa saker.

En sak som står på deras sida som inte framgått vare sig i media eller på presskonferensen som var. Att pengarna ska vara ett stöd för kommande vinter.

I carmarinos andra länk står det. "kommer att få stöd för att hantera onormalt höga elpriser" så som jag läser det så är det alltså inte för det man redan betalat utan för kommande. Men det är då baserat på den förbrukning man haft.

Men det är nog många som trott, likt mig, att man skulle få kompensation för de höga priser som varit. För på presskonferensen så var det väl frågor om stöd för kommande vinter och då var svaret att inget var bestämt.

Så det är alltså den som står på elnätavtalet när det har beslutats som får pengarna.

.

annia1
0

Johan #15 Det ska då vara du som får pengarna om du fortfarande står på elnätavtalet.

Niklas #16 jag får ungefär samma summa. Och som jag sa redan i #3 så får man se till att spara pengarna.

.

Niklas
0

En sammanfattning av vad vi vet om stödet hittills:

• Stödet gäller vintern 2022/2023 och endast elprisområde 3 och 4.

• Det baseras på förbrukningen 2021-10-01 till 2022-09-30.

• För elprisområde SE3 är ersättningen 0,50 kronor per förbrukad kilowattimme och för SE4 0,79 kronor.

• Stödet betalas ut till den som äger elavtalet på brytdagen.

• Brytdagen är inte bestämd än, men blir dagen efter den dag då Energimarknadsinspektionen fattar beslut om Svenska Kraftnäts ansökan.

Martin
0

#22: Tycker "stödet gäller vintern 2022/2023" är missvisande, stödet betalas (i bästa fall) ut någon gång då men gäller ju det gångna året (tiden du har i punkt 2). Såvitt jag vet är inget beslut fattat angående eventuellt stöd kommande vinter (2022/2023).

I övrigt bra sammanfattningar. Jag skulle också tro att det inte blir utbetalt en massa pengar utan att man får det in på sitt konto och att kommande räkningar dras därifrån. Så blev det i alla fall för oss i våras och det är väl det enklaste. För övrigt konstigt som nämnts att vi ersätts igen för de 3 månaderna.

mvh Martin

annia1
1

Martin #23 vet att du vänder dig till niklas, men jag svarar ändå.

Dom pengar som kommer betalas ut är samma pengar som förra regeringen sa att vi skulle få som stöd till kommande vinterelkostnad. Förra regeringen gav svenska kraftnät i uppdrag att ta fram hur stödet för kommande vinter skulle se ut. Så detta är svenska kraftnäts förslag.

Tittar man på svenska kraftnäts sida så står det. "Alla elanvändare med eget elnätsavtal i södra Sverige kommer att få stöd för att hantera onormalt höga elpriser." Så som jag läser det handlar det om framtiden och inte det förflutna.

Det har aldrig varit prat om, från politikers sida, att vi ska få kompensation för de höga priser som varit under året utan det har hela tiden handlat om vintern och de höga priser som väntas.

Problemet är att politiker och myndigheter pratar inte svenska. Utan de har ett helt eget byråkratspråk.

Så min gissning är att de borde sagt nåt i stil med. Att som stöd för kommande vinterns höga priser så kommer vi betala ut en klumpsumma och den är baserad på utifrån den förbrukning som varit under året.

Vad jag kommer ihåg så sa vare sig regering eller kraftnät, på presskonferensen att det är retroaktivt, alltså ersättning för det som vi redan betalat. Utan det är media och alla vi andra som antagit det då ersättning blir uträknad från tidigare förbrukning.

Så som jag läst nån kommentar så kan vi inte räkna med några mer pengar för vinterns höga priser. För då måste regeringen ta dom pengarna från vanliga skattepengar som dom gjorde i våras. (och det kommer dom nog undvika) Dom pengar som det nu tas ifrån är ju från avgifter som vi betalat in till elbolagen.

När det gäller hur pengarna ska betalas ut är det väl inte helt färdigt, men som jag fattat hittills så kommer man få en klumpsumma insatt på sitt bankkonto.

Nu beror det ju på när det blir godkänt, men dom räknar med att vi ska få pengarna i december.

Lägga till. Blir det alltför höga priser nu i vinter så är det väl möjligt att det kommer ett nytt stöd nån gång nästa år och då liknande detta och då även då pengar från de avgifter som vi betalat in till elbolagen.
Men som det är nu så räknar dom att elprischocken är borta.

.

• Redigerat 2022-11-04 00:11 av annia1
johan
2

Jag tyckte instinktivt att detta var ett konstigt och dåligt upplägg. Men när det fått sjunka in är det ganska bra.

Du får pengar för att hjälpa till med kommande vinters räkningar. Men det är en fast klump så du får fortfarande incitament att snåla. Eller kanske använda klumpsumman för att investera i något som sparar dig energi.

Mvh // Johan

annia1
0

Eftersom det är så mycket pengar som ska ut samtidigt till så många kunder så kommer inte vissa elnätsbolagen klara av det så det blir försäkringskassan som ska se till att alla får pengar. Och det blir då en klumpsumma. Men blir sannolikt inte i år.

Från expressen.
"Försäkringskassan och Svenska kraftnät ska se till att det utlovade elstödet betalas ut till hushåll och företag."

"Men det är inte säkert att pengarna kommer i år.
– Vi vill att det ska betalas ut när pengarna verkligen behövs och senast i början av 2023, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M)."

.https://www.expressen.se/ekonomi/elstodet-kan-droja-till-nasta-ar/

Har även varit på tv4 nyheterna.

.

Försäkringskassan och Svenska kraftnät ska se till att elstödet betalas ut till hushåll och företag. Men det är inte säkert att pengarna kommer i år.
  • Redigerat 2022-11-04 20:51 av annia1
annia1
0

Johan #25 dom som vill investera i nåt energisparande åtgärd gör nog bäst i att vänta till vintern är över för det är ju ingen som vet vilka priser som blir i vinter.

Finns ju en risk att man inte har några pengar kvar när elräkningarna är betalda.

.

• Redigerat 2022-11-04 20:53 av annia1
johan
2

Beror så klart på om man vill bli matad en fisk eller om man föredrar att lära sig fiska.

Visst har alla olika förutsättningar. Jag har stor respekt för det. Men jag tycker kortsiktigheten i mångas tankebanor är häpnadsväckande. Då tänker jag kanske mer på dom som uppenbart har det ekonomiskt rätt bra ställt i stora hus, men inte brytt sig om att minska sin förbrukning än dom som behövt välja mellan värme eller mat.

Behovet av att alla kollektivt behöver minska sin energiförbrukning är knappast en nyhet. Att värmepumpar, bättre fönster, tätade dörrar, isolering är en bra investering som sparar pengar kan knappast vara en nyhet.

Dom som kunnat borde ha gjort det för länge sen och ännu mer nu. Det skulle hjälpa dom själva och alla som inte har förutsättningarna.

Om vi kollektivt i EU minskar förbrukningen med 10 % (tror jag det var), skulle elpriset kunna halveras.

Jag kommer fortsätta göra vad jag kan med att minska min förbrukning och när jag förbrukar el.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-11-04 21:28 av johan
annia1
1

Johan #28 ja, det finns väl två grupper som inte bryr sig eller åtminstone inte behövt bry sig. Eller kanske säga tänka på det.

Ena är ju den du säger, ekonomiskt bra ställt. Den andra gruppen är dom som har fast avtal.

Jag ser ju på grannen tex. De har infravärme på altan och den har varit på även när dom varit borta. Så gissar att dom har fast avtal och därmed inte bryr sig att spara utan bara tänker på sin egen räkning.

För min egen del. Jo jag klarade vintern som var, även om det blev tufft, för det är ju inte bara elpriserna utan även inflationen som blivit.

Men med de pengar jag får nu så ska jag klara elpriserna i vintern, även om det blir dyrare än ifjol, utan att behöva tänka så där jättemycket på den biten.

För egen del så kan jag inte göra så mycket mer åt min förbrukning då det är uppvärmning som är störst.

Jag tror det skulle varit bra om det pratats mer om att vi alla kan hjälpas åt att få ner priserna genom att spara, för då kanske fler även i de två grupperna sparat på el. Men det har ju mest bara handlat om vad man kan göra för sin egen räkning och då har de bara tittat på sin egen räkning.

.

• Redigerat 2022-11-05 00:54 av annia1
johan
1

Jag tror väldigt många inte förstår vad som förbrukar mycket och vad som har låg effekt men som ändå förbrukar mycket över tid då det står på dygnet runt.

T ex traditionell glödlampa som står på dygnet runt är värre än att torktumla varje dag med en modern torktumlare. Eller 30 led-spottar i altanen som är på året om trots att dom är täckta av snö eller sommarnätter är ljusa. Eller hur mycket el det drar att värma vatten.

Tror du har helt rätt om fasta avtal. Man ser inte kopplingen mellan att förbruka el dom dyraste timmarna och långsiktigt elpris för alla. Återigen kortsiktigt tankesätt. ”Öhh drabbar inte mig jag band avtalet på 60 öre/kwh”. Nej, men det drabbar alla andra nu och kommer drabba dig när bindningstiden går ut.

Mvh // Johan

annia1
1

Johan #30 det där första du skriver. Dom flesta har nog vid det här laget förstått vad som förbrukar el.

Sen det du skriver i sista. Att man inte ser kopplingen mellan att förbruka el dom dyraste timmarna.

Jag tror att en del av förklaringen till att det inte framgått att man genom att sänka sin förbrukning kan påverka priset för alla, har varit tipset framför allt till de som har timavtal.

Gör saker nattetid. Det tipset säger att du då påverkar din egen räkning. För det du använder nattetid drar lika mycket el oavsett tidpunkt.

Tipset borde varit att dra ner på el generellt. Men om du behöver använda el så gör det nattetid. Och då inte för att sänka din egen kostnad utan för att hjälpa alla och undvika topparna som riskerar att göra att elen måste stängas av.

Så missen som gjorts är att man hela tiden fokuserat på personers egna räkningar istället för att se till att få människor att förstå att man påverkar priset för alla.

Hade man gjort det så tror jag att dom flesta som idag inte bryr sig faktiskt skulle sänka sin förbrukning dom också. Om inte annat så skulle ju även dom tjäna på det.
Dom rika skulle få ännu mer över i plånboken och de med fast avtal får ett bra avtal när deras går ut.

Typexempel. Var väl Tyskland gick ju ut och sa att alla skulle behöva sänka sin förbrukning och i spanien så sattes det regler på vilken temperatur människor får ha på tex ac. I sverige så fick ministern frågan om det var aktuellt för sverige att komma med krav på att spara el, men det var det inte.

Hade varit ett ypperligt tillfälle att tala om, att om alla sänker sin förbrukning så sänks priserna för alla.

.

johan
1

Håller med dig. Och jag får erkänna att jag gjort samma tankemiss. Skillnaden är mest att min polett trillade ner några år tidigare än alla började prata elpris.

Mitt intresse har mer varit co2. Och det finns en väldigt tydlig korrelation mellan hur billig elen är och hur smutsig den är. Sett till hela EU då. Men allt mer även för oss nationellt.

Mvh // Johan

annia1
0

Johan #32 du skriver "väldigt tydlig korrelation mellan hur billig elen är och hur smutsig den är"

Idag får man väl byta ut är mot var för saker har faktiskt ändrats. Och vi kommer ju få billigare el igen. En orsak till att det blir billigare är att eu får tag på gas från annat håll än ryssland. Men en annan sak är ju att det byggs mer ren el och då i de flesta länder.
Så den billiga elen är inte så smutsig idag som den har varit.

.

johan
1

Ren el är billigare än smutsig el. Så när vi har mest förnybar el och mycket vind är den nästan gratis.

När vi behöver fylla på med kol och olja blir den direkt mycket dyrare då det är den dyraste produktionen som sätter priset för all el.

Så ren el = billig el

Mvh // Johan

annia1
0

Johan #34 mest förnybar el och mycket vind skriver du.
Nja till mest förnybar och vinden kan du glömma, för vind kommer vara det minsta som vi kommer ha.

Tittar man på det som man faktiskt vet och sen vad man räknar med kommer bli i framtiden.

Nu kommer jag inte ihåg exakta siffror. Men när det blåser 25-35 ms så står snurrorna still. Är det 20-30 grader kallt står de still. Sen är jag osäker på om det högtryck eller värme eller om det är kombination mellan de två, då står de still.

Titta nu på sommaren som var i eu. Då stod snurrorna still. Och man räknar med att den sortens somrar kommer bli vanliga. Och inte bara nere i eu.

Vintern som var är många som tycker att den var ovanlig. Ja på sätt och vis. Men vi som är födda i början på 60-talet och tidigare vet att det var en rätt normal vinter. Att ha neråt 20-30 grader kallt var tidigare vanligt, även i mellansverige. I norra sverige är det vanligt. Södra sverige brukade väl inte gå ner så långt, men där finns inte många snurror. Vilka temperaturer de brukar ha nere i europa vet jag inte. Och dom räknar ju med att vi ska få kalla vintrar och ser det som en del av klimatförstörelsen, men snarare att klimatet i så fall gör att vi får tillbaka normala vintrar.

Det blåser mer (och då hårdare) nuförtiden än det gjort förut. Och i norra sverige brukar det bli ordentliga blåsväder. Hur det ser ut nere i eu vet jag inte. Men dom räknar ju med att vi även där får mer av hårdare blåsväder.

Sen kan vi titta på sommaren ur ett annat perspektiv som gör att vi kommer behöva ha stor del av både gas och den nya sortens kärnkraft.

Det var/är flera stora floder i eu som sjunkit rejält. En som fortfarande sjunker. Blir det vanligt att vattennivån sjunker på det viset då kan vi räkna bort vattenkraften.

I frankrike fick de problem med kärnkraften. Havet var så varmt så de kunde inte släppa ut kylvattnet. I och för sig det är ett problem man kan bygga bort. Men annars så är det den nya sorten man behöver ha.

Så tittar man på just förnybar el så är det bara solpaneler. Och det finns inte tillräckligt många av dom. Och det är väl där missen ligger. Vad jag vet så är det inte många elbolag som satsar på solpaneler utan det är mer privata installationer, privatpersoner och företag som installerar på egna företaget. Elbolagen skulle satsat ordentligt på sol för det är den enda säkra förnybara källan även om det bara är när det är dagsljus.
Visst när det gäller solpaneler där håller man väl på att utveckla så det ska gå att lagra i batterier. Men vi är inte där än.

Så tittar man på sommaren och vintern som var så räcker inte förnybar el i framtiden. Vi kan till och med behöva ha olja och kol som reserv, i alla fall om vi vill ha stabil elförsörjning. För el kommer det krävas massor av.

.

• Redigerat 2022-11-06 23:55 av annia1
johan
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har inga visioner om att du ska tro på innehållet i den här videon. Det är inte menat som någon förolämpning, även om jag misstänker att risken är stor för det på ett forum från något dom du sällan håller med.

Men innan du avfärdar innehållet, så gå tillbaka i historien och titta på Tony Sebas tidigare projektioner som vid tidpunkten framstod som omöjliga och befängda. Titta sedan på videon igen med mer öppet sinne.

Pris kommer styra vilken energiproduktion vi har mest av. Och inget slår/kommer slå vind, sol och batterier på den punkten.

Mvh // Johan

Niklas
1

I Sverige är vindkraftverk en bra kraftkälla. I genomsnitt 19 dagar av 20 producerar de el. Under 2022 beräknas Sveriges vindkraftverk producera ungefär hälften så mycket energi som vattenkraften och 70 procent så mycket som kärnkraften. Redan 2025 ska vind stå för högre energiproduktion än kärnkraft.

» Frågor och svar om vindkraft - Vattenfall

» Vindkraften slår återigen produktionsrekord - Svensk Vindenergi

Här hittar du svar på vanliga frågor om landbaserad vindkraft i Sverige samt förklaringar av ord och begrepp inom vindkraftsetablering.
Niklas
0

#23: Jag kan inte tolka det som annat än att Regeringen ser det som ett stöd för vintern 2022/2023.

”För att hjälpa hushåll och företag att klara den kommande vintern införs på kort sikt ett högkostnadsskydd för höga elpriser.”

» Frågor och svar om högkostnadsskydd för höga elpriser - Regeringen.se

annia1
0

Johan och Niklas #36 o #37 detta blir ett samlat svar till er båda.

Jag orkade inte titta på hela videon. Han pratade mest om kostnaden och det har jag inga synpunkter på. När det gäller batterier så sa han att det räckte med ett par dars lagring.

Men först dom där batterierna finns, mig veterligt, inte utplacerade idag så att de lagrar energi från sol eller vind.
Och batterierna ska kunna lagra och sen ge el för en eller flera månader för så länge kan snurrorna bli att stå still åt gången, beroende på väder.

För det är inte hur det fungerar idag som är relevant utan hur det kommer vara "imorgon". För idag fungerar det eftersom vi fortfarande har rätt så normalt väder.

Ett väderfenomen (eller vad jag ska kalla det) som dykt upp på senare år är att när det kommer ett låg eller högtryck så kan det "parkera" sig så det är samma väder under lång tid.

Så dom där batterierna måste man se till att de kommer på plats idag. För då är det möjligt att även vindkraft kan fungera i framtiden. Men finns inte batterier som kan lagra och ge el under lång tid så kommer vi få elbrist oavsett hur många vindkraftverk som finns.

.

johan
1

Titta klart på videon så får du svar på hur många dagars lagring som behövs på fler helt olika platser. Allt från Tyskland till Alaska till Texas.

Hela poängen med videon är a) att kostnader är (på väg) att bli så låga att inget annat går ihop ekonomiskt och b) att det inte behövs månader av lagring som dom flesta intuitivt tror, utan ett par dagar.

Mvh // Johan

Niklas
0

Ytterligare 80 procent lägre pris på batterilagring de kommande tio åren. Och samma sak med solel. 🙂

En stor grej som jag inte har hört mycket talas om i samband med sol- och vind-el, är hur mycket svårare det gör det för en fiende att slå ut elförsörjningen i ett land. Lokalproducerad energi är mycket starkare.

johan
0

#41: Precis. Speciellt som den blir så distribuerad. Titta på hur Virtual Power Plants redan nu gör otrolig skillnad i delar av USA och blir allt mer utbyggt i mindre utvecklade länder.

Mvh // Johan

johan
1

#35: Hur stabil tycker du kärnkraften i Sverige varit i år? Många avbrott och då ofta ganska långvariga. Med få reaktorer blir det mer kännbart, än i ett mer utbrett och distribuerat system. Idag stängde största reaktorn i Sverige ned för felsökning. Oklart när den kommer online igen.

Du skriver att vind kommer vara det minst produktionsslaget i Sverige i framtiden. Om framtiden kan man ju bara uppskatta och gissa. Men gissning är att du har brutalt fel.

Min gissning är att vind kommer vara topp 3 i Sverige tillsammans med kärnkraft och vattenkraft. Vindkraften är den enda formen som är "enkel" att skala upp. Så det skulle inte förvåna mig om vindkraft är den största elproduktionen någon gång mellan 2030 och 2050. Jag vill säga närmare 2030, men rädd för att det tar längre tid.

Mvh // Johan

annia1
2

Det här blir sista inlägget för min del. För för min del känns det mest att har man minsta kritik mot systemet så är man en idiot som minsann ska höra allt positivt så man blir "frälst". Jag vet redan det positiva, men jag är en sån person att jag även ser baksidan av saker.

Jag tänker inte titta på hela videon. Jag struntar fullständigt i kostnaderna för de spelar ingen som helst roll i min kritik.

Tittar man på det som målas upp för framtiden när det gäller väder. Så den sommar som var i europa nu i somras det kommer bli så vanligt att det kan bli 2-3 månader med sånt väder och då inte bara lokalt över några få länder. Och när det gäller vintrarna så kan det bli 2-3 månader med kyla. Alltså 4-6 månader per år.

Och ekvationen är rätt enkel. För att vind ska kunna ge el så måste bladen snurra. Står de stilla så blir det ingen el. Så det måste finnas batterier som kan täcka upp när de står stilla.

En sak som han i videon inte vet som ingen hela världen vet. Det är hur det faktiskt kommer bli i framtiden. Så nu när systemet byggs upp så måste man faktiskt ta med värsta scenario. Så att de i framtiden inte står inför värre elbrist än den vi har nu.

Så att ha kritik mot sol och vind även när det är relevant är ingen ide att framföra. Inte här på iFokus i alla fall.

.

• Redigerat 2022-11-09 23:28 av annia1
johan
2

Du får gärna ha ha kritik mot det. Det har jag också framfört.

Men man får ju också acceptera att andra lägger fram argument för varför det kan vara felaktigt.

På debatt-sajten kommer du se många som håller med dig. Där hatar man vindkraft över all annan produktion.

Vore kul om iFokus hade en funktion för att påminna om en tråd efter en viss tid. Typ för att som vem (eller någon) av oss hade rätt om tio år. Att hållas ansvarsfull för sina uttalanden.

Mvh // Johan

Niklas
0

#43: Lite kompletterande information:

”Vindkraften förväntas i år producera cirka 35 TWh el på årsbasis, vilket kan jämföras med kärnkraftens årsproduktion på omkring 50 TWh och vattenkraftens produktion på drygt 70 TWh. Enligt Svensk Vindenergis prognos, baserad på kända byggfärdiga projekt, förväntas vindkraften vara Sveriges näst största kraftslag runt 2025.”

Från 35 TWh till mer än 50 TWh på ungefär tre år. 5 TWh ökning per år. Med samma takt når i så fall vindkraften vattenkraftens 70 TWh efter ytterligare 4 år, alltså 2029. Den blir då störst förutsatt att inte övriga kraftslag också ökar.

Niklas
0

#45: Det vore en riktigt rolig funktion! Då skulle jag påminna mig själv om många av mina gamla inlägg.

johan
1

#46: Det är också under förutsättning att den ökar linjärt, vilket den nog inte kommer göra. Den kommer snarare öka exponentiellt.

Det linjära tänkandet är precis vad många konstant misstar sig på. När man räknat på LCOE (kostnad för installation och drift), så ser t ex kol alltid ut att ha konstant produktion och konstanta kostnader, men varje år så minskar producerade MWh och kostnad för underhåll blir därmed mycket större per enhet energi.

Enligt Tony Seba, och sannolikt beräknat för specifikt USA, så kan du få ett kolkraftverk helt gratis och färdigbyggt och det skulle ändå vara dyrare att driva än att installera och driva vind eller sol.

Jag är visserligen helt för kärnkraft, men kostnaderna att ha ett kärnkraftverk igång kommer aldrig kunna konkurrera med vind eller sol. Att dom olika slagen har helt olika styrkor och svagheter tror jag kommer spela mindre roll än kostnader och vinster.

Små modulära reaktorer som kan byggas i fabrik och placeras på rätt ställe kanske jämnar ut kostnaderna något så att kärnkraften får större fördelar. Men vad jag känner till finns det inget sådant i drift idag.

Mvh // Johan

Niklas
1

#48: Jag ville göra en försiktig uppskattning eftersom det ändå handlar om, i mina ögon, kort tid.