Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: besparingarnyhetervattenhygien
Läst 35 ggr
Niklas
3

Har du provat IKEA Åbäcken, kranmunstycket som sparar 98 %?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

49 kronor kostar IKEAs nylanserade kranmunstycke, Åbäcken. Det kan installeras på vanliga köks- och badrumskranar och minskar vattenförbrukningen med upp till 98 procent.

Munstycket har två inställningar. Den ena sprutar ett antal strålar som tillsammans ger ett flöde som påminner lite om vanliga kranmunstycken.

Den andra inställningen lämnar bara ett litet hål öppet. Ur det sprutar en tät dimma som blöter händerna medan du tvättar. Det tar några tiotal sekunder längre tid att tvätta händerna så, och konstigt vore det annars med tanke på att du bara använder 2 procent av normalt vattenflöde. Det skulle ta lång tid att fylla ett glas eller en kastrull.

I och med att vattendropparna är mikroskopiska tempereras de snabbt av omgivande luft. Jag upplever det inte som vare sig varmt eller kallt. Den som brukar vara kall om händerna blir förmodligen inte varmare av strålen och vice versa med den som vill svalka sig.

Jag tycker det fungerar bra att tvätta händerna i dimläget även om det kräver lite tillvänjning. Barnen tycker det blir blött utanför handfatet av dimman. De skäller när jag inte ställer om kranen efter mig. Det är å andra sidan inte de som betalar för hemmets vatten. 🙂

98 procent besparing på en vattenkran för mestadels handtvätt blir inte så mycket i sparade pengar. Det vore intressant med en liknande lösning för duschmunstycken. Dimma skulle antagligen inte fungera för en dusch, men det kanske går att hitta ett mellanläge där det sprutar 2 - 3 liter i minuten i stället för 6 - 8 (som på de mest snålspolande duschmunstyckena).

I förpackningen följer det med delar för att passa alla vanliga kranar på marknaden (se bilden). Jag behövde tre av dem. Det blev fem kvar som vi fick lägga i plaståtervinningen (de är tillverkade av återvunnen plast).

Ett företag stort som IKEA har möjlighet att påverka många hem. Även om bara en liten del av deras kunder väljer Åbäcken kan det bli stora besparingar. Med ett så lågt pris kommer det knappast att vara någon som tackar nej på grund av kostnaden. Tidigare liknande lösningar som jag sett, har kostat åtminstone fem gånger så mycket och varit tillverkade av stål.

Blir det hemliga tomten på jobbet? Kanske Åbäcken för 49 kronor hamnar i några julstrumpor?

Har du provat Åbäcken? Vad tycker du?

» Åbäcken – IKEA-munstycket som sparar vatten hemma - IKEA

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Med ÅBÄCKEN vill IKEA göra det möjligt för så många som möjligt att minska sin vattenförbrukning i hemmet. Det smarta munstycket kan spara upp till 95%. Hör hur IKEAs designers och produktutvecklare gick till väga när de utvecklade produkten.
  • Redigerat 2022-11-11 13:53 av Niklas