Smart hem iFokus

Smart hem

Etikettenergi
Läst 57 ggr
johan
7

Klocka som visar när elpriset är som dyrast

Det här var ett tydligt och rätt roligt sätt att visa vilken tid kommande 12 timmarna som elpriset är som dyrast.

Dyrt pris är oftast synonymt med högst belastning. Så kan vi minska vår elförbrukning speciellt dessa timmar, kan vi hjälpa hela elnätet.

image.png

https://waltrix.se/

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag undrar vilka kriterier som är bra för att utse billiga och dyra tider.

Vissa dagar kan skillnaden mellan lägsta och högsta elpris vara nästan ingenting. Andra skiljer det åtskilliga kronor. Ibland känns det som om det inte finns en billigaste tid under ett dygn för att hela dygnets pris är så högt. Samtidigt är det svårt att låta bli vissa elförbrukande saker helt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#1: Min gissning är att denna bara visar dyraste under kommande 12 timmarna.

Men i Tibbers fall så tar den hänsyn till längre historisk data för att avgöra om det är ovanligt billigt eller dyrt.

Just nu är ju alla dygnets timmar ovanligt dyra, men vissa dyra timmar är ännu dyrare.

Mvh // Johan

Niklas
0

Saker som diskmaskin kör vi varje dygn (i stort sett) oavsett pris. Då vore det bra att snabbt kunna se vilken timme det är billigast att starta den även om det bara är ören billigare. Det har trots allt varit ganska liten del av året som skillnaderna över dygnet är små.

johan
1

Diskmaskin kör vi också dagligen. Ofta på kvällen, så den förskjuter jag gärna några timmar så den körs typ mellan 23-02.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag kör oftast diskmaskinen under natten. Sällan före 23. Det gör ingen praktisk skillnad om den blir färdig till 21 eller om den är färdig före frukost.