Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: automatiseringproblemlösninghome-assistantvärmepump-värmeväxlare
Läst 23 ggr
Niklas
0

Home Assistant-integration för detaljerad styrning av Panasonic värmepump

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder integrationen Panasonic Comfort Cloud tillsammans med Scheduler Component för att styra vår Panasonic luftvärmepump i Home Assistant. På det viset kan jag låta automatiseringar reglera värmen från värmepumpen, baserat på klimatsensorer inomhus.

Värmepumpen har några ytterligare funktioner som det vore till stor hjälp att också kunna styra från Home Assistant. Jag tänker framför allt på ”Tyst” och ”Kraftfull” som reglerar hastigheten på fläkten i värmepumpen.

Det finns en HACS-integration som heter Panasonic Smart App. Den verkar kunna ändra något som kallas FAN_MODE. Jag tror att det är ungefär vad jag är ute efter. För att använda den krävs det dock att man är medlem i och har inloggning till Panasonic Pro Club och den tycks bara finnas i Asien.

Är det någon här som har hittat ett sätt att kontrollera Panasonics värmepumpar mer detaljerat i Home Assistant?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

Med Mushroom Cards för Climate kan man sätta fläkt-läge. Och när man kollar på entiteten för värmepumpen så finns ett attribute för fan_mode, vilket du bör kunna sätta med egna anrop också.

https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom/blob/main/docs/cards/climate.md

Mvh // Johan

Mushroom Cards - Build a beautiful dashboard easily 🍄 - lovelace-mushroom/climate.md at main · piitaya/lovelace-mushroom
Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Tack Johan!

Med dina ledtrådar hittade jag inställningar, inklusive namnen på de olika fan_mode-lägena. Sen var det enkelt att lägga in dem tillsammans med mina andra scheman i Scheduler Component i HACS. 🙂

Ifall någon annan letar efter namnen på olika fläkthastigheter (”fan_mode” i .yaml) till Panasonics luftvärmepumpar i Home Assistant:

Auto, Low, LowMid, Mid, HighMid, High

Det borde gå att läsa av såna uppgifter bland enheter eller entiteter i Home Assistant. Jag tittade där först utan att hitta det.

Jag hade nog lagt sammanlagt en dag på att försöka hitta det där innan jag frågade här. I samband med det fick jag lära mig att en värmepump är mest effektiv när fläkten går på högvarv.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Custom component for HA that enables the creation of scheduler entities - GitHub - nielsfaber/scheduler-component: Custom component for HA that enables the creation of scheduler entities
  • Redigerat 2023-01-04 11:38 av Niklas