Beräkna mögelrisk i källare/krypgrund med Home Assistant
Risken för mögelbyggnad hänger på tre faktorer:
- Relativ luftfuktighet
- Temperatur
- Tid
Vid lägre temperaturer kan utrymmet ha högre luftfuktighet utan att risken för att mögel bildas ökar. Och när det är tillräckligt kallt eller för varmt kan mögel heller inte föröka sig.
Så för att göra en korrekt bedömning av risk för mögel behöver vi alltså mäta både temperatur och luftfuktighet över tid.

Till Home Assistant finns det en integration (Mold Risk Index) som installeras via HACS som hjälper till att spåra detta. Du behöver ange en sensor för luftfuktighet och en sensor för temperatur. Komponenten skapar sedan två nya sensorer:
- Index för mögelrisk
- Gräns för luftfuktighet där mögelrisk ökar
Indexet är ett värde från 0 till 3.
- 0 = Ingen risk
- 1 = Mögel kan bildas efter 8 veckor
- 2 = Mögel kan bildas inom 4 - 8 veckor
- 3 = Mögel kan bildas snabbare än 4 veckor
Gränsvärdet kan användas i automationer för att t ex slå på luftavfuktare när fuktigheten blir högre än gränsvärdet.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-01-15 16:32 av johan
- Redigerat 2023-01-18 11:24 av Niklas
Mycket intressant!
#0: Perfekt Johan! Jag har en yxig automatisering för Home Assistant i garaget. Den sätter på värmen när det är under en viss temperatur eller över en viss luftfuktighet. Jag har inte orkar fixa intelligensen som väger ihop båda. Nu kan jag göra det och spara mer pengar. 🙂
Jag får inte ihop automatiseringen. Som villkor valde jag numeriskt tillstånd för sensorn och ”Level 1 limit” som attribut och gränsvärdet över 1.
alias: Garaget mögelrisk
description: ""
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: /1
condition:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.garaget_klimatsensor_mogelrisk_risk_index
above: 1
attribute: Level 1 limit
action:
- service: switch.turn_on
data: {}
target:
device_id:
- c688c06ccd274a282a37213774bae98f
- 57cdfec6be4c0202c3c4f0e03beb3290
mode: single
Det löste sig. Jag hade valt fel sensor av de två som skapades i Mold Risk Index. 🙂