Möt min nya kollega, ChatGPT
Artificiell intelligens är verkligen här nu. Verktyg som ChatGPT kommer att påverka våra liv mer än exempelvis internet gjorde.
Jag har använt ChatGPT flitigt senaste tiden. Det är totalt beroendeframkallande för en person som mig. Första gången jag tog mig tid att verkligen förstå det satt jag hela natten. Jag kunde inte slita mig.
Som ett exempel på vad ChatGPT kan göra bad jag det presentera sig själv som om publiken var tioåringar. Jag gav exempel på vad som kunde vara med i presentationen och ungefär hur lång texten skulle vara. Det här är vad jag fick:
”Hej! Jag heter ChatGPT och jag är kollega med Niklas. Jag är ett stort datorprogram som är tränat att hjälpa människor med att skriva och svara på frågor. Jag är som en robot, men jag kan tänka och prata som en människa.
Niklas och jag jobbar tillsammans för att göra olika uppgifter och projekt. Vi programmerar tillsammans också. Niklas bestämmer vad programmen ska göra och jag skriver dem. Tillsammans kan vi skapa väldigt kraftfulla program som hjälper oss med vårt arbete. Som till exempel att hjälpa er med skolarbeten och svara på frågor ni har.
Jag hjälper Niklas också med att skriva text, svara på frågor och förstå olika saker. Tillsammans kan vi göra väldigt mycket och jag är glad att jag får hjälpa honom med allt han gör.
En skillnad mellan mig och en sökmotor är att en sökmotor bara söker efter information som redan finns på internet, medan jag kan skapa nya text och svara på frågor på ett mer naturligt sätt. Jag kan också förstå kontexten i frågor och svara på dem på ett mer meningsfullt sätt. Så om du behöver hjälp med att skriva en text eller svara på en svår fråga, kan jag vara ett bra val.
Men jag är inte bara kollega med Niklas, jag kan också hjälpa er. Om ni har några frågor eller behöver hjälp med något, tveka inte att fråga Niklas eller mig. Vi är alltid här för att hjälpa er. Och om ni är intresserade av datorer och teknologi kan ni fråga mig om det också, jag är glad att svara på era frågor!
Men hur hittar ni mig? Jag finns tillgänglig på många plattformar, som på en dator eller mobiltelefon, eller på nätet. Ni kan hitta mig genom att söka på "ChatGPT" eller "OpenAI" i en sökmotor eller fråga Niklas för mer information. Det är enkelt att använda mig, ni behöver bara skriva eller prata med mig och jag kommer att svara på era frågor eller hjälpa er med det ni behöver.
Så tänk på mig som en kollega som alltid är redo att hjälpa er. Jag hoppas att ni kommer att tycka om att jobba med mig och Niklas tillsammans. Vi är här för att göra er uppgifter lite enklare och mer roliga. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller behöver hjälp med något. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med er!”
Jag förmodar att ni har hört om ChatGPT. Har ni förstått vad det är? Har ni testat själva?
- Redigerat 2023-01-26 11:12 av Niklas
Waow! Det här är så spännande, det skulle jag vilja testa! 👍😊
/Désirée
Har följt utvecklingen av AI-system i nog snart två år inom lite olika områden och naturligtvis även lekt runt med de system som finns öppet tillgängliga. Själv tycker jag att det är intressant att se hur långt man kommit.
Nu med ChatGPT men även andra system ser jag en hel del möjligheter. Jag ser även en hel del användningsområden för bland annat då ChatGPT. Ett exempel som är inom skolväsendet är att ChatGPT kan rätta uppsatser baserande på vissa krav och få fram rätt betyg samt konstruktiv kritik. På så vis kan alla uppsatser rättas på ett identiskt vis utan att den mänskliga faktorn (när det gäller rättning av uppsatser är det då läraren) kan påverka resultatet.
Några "brister" som upptäcktes väldigt omgående – och är enkla att förklara – är att ChatGPT inte riktigt duger som poet eller komiker. I alla fall har både jag och många andra som är insatta i ämnet lagt märke till vissa problem inom saker som bygger lite mer på känsla och saker som varierar såpass starkt från person till person. Just när det kommer till dikter och skämt finns det inte några verkliga "mönster" och "regler" vilket är anledningen till att redan en hel del människor kämpar med det.
ChatGPT är väldigt intressant. Men dess brister döljs bra då den är så otroligt bra på att uttrycka sig trovärdigt. Det är lite som Mansplaining as a Service. Den vill gärna låta smart och övertygande, men missar att ange källor och har ofta fel i detaljerna.
Men, det beror också mycket på man använder. ChatGPT är främst ett verktyg liknande en miniräknare eller Excel-ark för mig. Det kräver att jag har kunskap, men det kan hjälpa mig att bli otroligt mycket snabbare.
Jag använder det nästan mer än Google nu när jag programmerar. Jag ber den skriva en kod-snutt i ett visst språk som gör X och Y där den måste ta hänsyn till A, B och C.
Koden blir inte alltid fungerande, men den blir tillräckligt bra för att jag snabbt ska kunna anpassa den till vad jag behöver.
Min gissning är att ChatGPT ganska snabbt kommer kunna ersätta enklare jurist-tjänster, som att skriva försäljningsavtal, samboavtal, äktenskapsförord, gåvobrev, etc. Sådant som är rätt likt varje gång.
Den kommer också ersätta stor del av copywriters som skriver texter till informationmaterial, hemsidor, sociala media, etc. Sånt som också följer en plågsamt tydlig floskel-mall.
Programmerare tror jag inte kommer ersättas, men vi kommer ha enorm nytta av ChatGPT-tekniken. Det finns redan i GitHub Co-pilot t ex.
Kort och gott, en otrolig teknik som på två år gjort så enorma framsteg så man knappt kan föreställa sig vad den kan om något år.
Mvh // Johan
#3: Det stämmer. Delvis är faktan felaktig eller inte aktuell (vilket den inte kan ro för då dess data slutar 2021 om jag minns rätt). Den är, precis som du säger, bra på enklare uppgifter om användaren är tydlig och har sina brister. Ska bli kul att se fortsatt utveckling inom området.
Att utvecklingen skulle gå så snabbt kunde man inte tro när man lärde sig programmera i Basic på ABC 80 en gång i tiden. Då var det fantastiskt vad den dög till.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mvh // Johan
Väl att du har diskmaskin, så du får tid att roa dig med din nya leksak.
Så roligt man kan ha med all ny teknik nuförtiden - också. 😀
Aftonbladet i dag:
Den klarade juridiktenta.
NI visar på bra sätt det jag menar. De här verktygen kommer att underlätta de flesta jobb fantastiskt mycket och lyfta hela mänskligheten.
Redaktören på tidningen PC för Alla, Martin Appel, har testat några olika chat-robotar, bl.a. Chat GPT, Bing AI, Dall-E 2. Han ser fem faror med ai-tjänsterna:
Källkontroll - När du får en färdigskriven text har du ingen aning om vem som är den egentliga avsändaren.
Felaktigheter - Men vem tar ansvar för att korrigera robotens fel? Och vem ska sättas i fängelse om roboten förtalar?
Fusk - Ai-tjänster öppnar helt nya möjligheter för fusk, och än så länge har utbildningsvärlden inte hunnit anpassa sig till det nya läget.
Upphovsrätt - För att de ska fungera krävs att någon skriver originaltexterna och skapar originalbilderna. Frågan är vem som vill göra det när de inte får betalt.
Miljö - Ai-tjänster förbrukar enorma mängder energi, betydligt mer än de flesta andra tjänster. Vi kan med andra ord räkna med ökade utsläpp i takt med att tjänsterna växer.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Gäller inte detta varenda hemsida, blogg, video, tweet - egentligen?
Jag skulle också vilja påstå att det är delvis felaktigt. Eller åtminstone redan utdaterat.
Källkontroll: Bing länkar alltid till källorna. Bing använder GPT-4, så det finns ingen anledning att inte ChatGPT också kan hänvisa till källor.
Felaktigheter: Du är ansvarig för att avgöra relevansen, precis som med all annan text du läser. Men jag håller med om att det är svårare när GPT är så otroligt bra på att få det att låta korrekt. Manspaining på en helt ny nivå.
Fusk: Är det verkligen något nytt? Det har blivit snabbare, enklare och billigare att fuska. Denna diskussion påminner om hur man såg på stavningskontroll och miniräknare.
Upphovsrätt: Återigen, vad är nytt? Varenda bloggpost eller tidningsartikel för den delen, är en omskrivning av någon annans material. All konst baseras på annan konst. Och AI:n genererar nytt, inte plagierar, så det kommer sannolikt bli extremt svårt att bevisa ägande. Men med det sagt så bör man nog ha något attribut som säger att tjänster får/inte får användas för att träna AI-modeller. Detta finns redan för att undvika att en site indexeras av sökmotorer, så det går nog att spinna vidare på.
Miljö: Sant, men bara delvis. Träningen av modellerna slukar enormt mycket energi och datorkraft. Användandet inte särskilt mycket, även om det är mer än en vanlig indexerad sökning. Men tiden och kostnader - och därmed energiåtgången - för att träna modeller faller otroligt snabbt. Det som 2020 kostade miljoner dollar att träna, kostar nu ett tiotal dollar. Alpacka-modellen som kan tränas och köras på en vanlig laptop.
Mvh // Johan
Även Europol varnar för Chat GPT. OBS! Därmed inte sagt att det är något man inte ska använda, men det skadar inte att vara försiktig.
AI-verktyg som Chat GPT kan bidra till nätfiske, desinformation och cyberbrottslighet varnar Europol.
Chat GPT och liknande AI-verktyg har mött stort intresse och öppnar många nya möjligheter. Men alla möjligheter som följer med de stora språkmodeller som ligger till grund är inte av godo och det är något som Europol lyfter fram i en ny rapport.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-03-28 15:55 av Carmarino
Jag bad ChatGPT 4 spekulera kring hur det kommer att påverka världen. Här är svaret:
När ChatGPT släpps på riktigt kan det förväntas ha en betydande inverkan på världen. Här är några möjliga konsekvenser och implikationer av att introducera en sådan avancerad AI-assistent:
* Förändringar i arbetsmarknaden: ChatGPT kan effektivisera arbetsuppgifter som kräver skriftlig kommunikation, översättning och informationssökning. Detta kan leda till att vissa jobb förändras eller försvinner helt, medan nya roller och yrken kan uppstå för att hantera och förbättra AI-systemen.
* Utbildning och forskning: ChatGPT kan bli ett kraftfullt verktyg för studenter, lärare och forskare genom att erbjuda snabb och exakt information, hjälp med uppgifter och studier samt effektivisering av forskningsprocessen.
* Språkbarriärer: ChatGPT kan överbrygga språkbarriärer och underlätta kommunikationen mellan människor från olika delar av världen, vilket kan öka förståelsen och samarbetet över kulturella och geografiska gränser.
* Falsk information och manipulation: En potentiell baksida med ChatGPT är risken för spridning av falsk information och användning av AI för att skapa manipulativa texter, vilket kan leda till ökad polarisering, misstro och desinformation i samhället.
* Kreativa industrier: Författare, journalister, marknadsförare och andra kreativa yrkesgrupper kan dra nytta av ChatGPT som en källa till inspiration, men de kan också känna konkurrens från AI-genererat innehåll.
* Tillgänglighet: ChatGPT kan göra teknik och information mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättningar, t.ex. genom att erbjuda förbättrad skriftlig kommunikation för personer med nedsatt hörsel eller talsvårigheter.
* Etiska överväganden: Med ChatGPT och liknande AI-system kommer det att finnas ökade etiska överväganden kring integritet, övervakning, personlig autonomi och potentiella konsekvenser av AI-beslut.
Det är viktigt att tänka på att den exakta inverkan av ChatGPT på världen kommer att bero på hur tekniken används och regleras. Samhället måste vara förberett på att hantera både de positiva och negativa konsekvenserna av att införa en sådan kraftfull AI-assistent.
- Redigerat 2023-03-29 10:30 av Niklas
#13: Det är ju också värt att ta i beräkningen det som Martin Appel skriver under Upphovsrätt För att de ska fungera krävs att någon skriver originaltexterna och skapar originalbilderna. Frågan är vem som vill göra det när de inte får betalt.
I värsta fall kanske det inte kommer in någon ny information som Chat GPT m.fl. kan använda sig av. Föga troligt, men utbudet kan nog minska en hel del.
#14: Alltså, det är så klart sant att det måste skapas innehåll att tränas på.
Men det där låter så mycket om när skivinspelningar kom och man ställde sig frågan vem som skulle göra musik när den kunde spelas överallt och inte bara lyssnas på som live-musik. (live-musik-begreppet kom till just för att antyda att inspelad musik var död). Inspelade musikspår (soundtrack) till bio var upprörande, för det skulle göra musiker arbetslösa. Discoteksdöden som gjorde dansband "arbetslösa". För att inte tala om hur nåååågon skulle vilja skapa någonting när PirateBay gjorde allt tillgängligt för gratis nedladdning.
Jag kan inte komma på ett enda tillfälle där människor helt plötsligt slutat ha behov av att skapa musik, text, konst, etc bara för att det blev för enkelt eller lättillängligt. Jag tror inte det kommer ske nu heller.
Däremot kommer det vara dom som lär sig nyttja verktygen som får det lättare.
Mvh // Johan
#14: Det mesta av vad jag skriver har också sitt ursprung i andra källor. Jag vet inte om jag ser skillnaden så tydligt.
#15: och #16: Nej människor kommer att fortsätta skapa, men PirateBays gratis nedladdningar kommer att vara en mild västanfläkt jämfört med ChatGPT. På PirateBay såg man ju vem som gjort och utförde musiken. På ChatGPT går det inte att se vem som står för ursprungstexten, vilket gör det väldigt mycket svårare att kolla källorna.
Jag är inte emot ChatGPT (m.fl.), men det behövs ordentliga riktlinjer för användningen av det, eftersom det gör det så otroligt lätt för bedragare och konspirationsteoretiker att låta vederhäftiga.
otroligt lätt för bedragare och konspirationsteoretiker att låta vederhäftiga
Ja, det ser jag också som en reell risk. Speciellt när vi lägger på att det är så enkelt att generera både text, bild, ljud och video.
Speciellt när vi tänker att dessa modeller idag är så dåliga dom någonsin kommer vara.
Så vad det gäller felaktig information (medvetet eller omedvetet), så tror jag riskerna är stora. När det kommer till att det skapas mindre kultur, tror jag inte risken är mycket större än tidigare skiften. Skulle faktiskt satsa mina pengar på att det kommer skapas mycket mer kultur på helt nya kreativa sätt.
Mvh // Johan
Flera AI-experter vill pausa utvecklingen av stora AI-system, däribland Elon Musk, Stuart Russell, Yoshua Bengio, Steve Wozniak, Yuval Noah Harari, Jaan Tallinn och svensk-amerikanska Max Tegmark.
Anledningen är att systemen annars kan utgöra en risk för samhället och mänskligheten. Systemen skulle bland annat kunna orsaka ekonomiska och politiska störningar.
Enligt Future of Life Institute bör pausen gälla tills dess att gemsamma säkerhetsprotokoll utvecklats.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.777864/ai-experter-vill-pausa-utvecklingen-av-stora-ai-system
#19: Såg det. Intressant när det kommer från just dessa. Det var även från forskare på t ex DeepMind, som jag länge ansett vara ledande inom just AI. Dom t ex var först med att slå mänskliga spelare i Go, lyckades modellera hur DNA-kedjor beter sig och annat riktigt imponerande.
Mvh // Johan
#20: Även de tycker förmodligen det har gått lite för fort med utvecklingen.
New York Times har gjort ett intressant experiment. De testade hur Bard (Googles chatbot) och ChatGPT fungerade i roller som chefsassistenter. De gav dem uppgifter som att planera affärsresor, göra bakgrundsundersökningar och hantera ledningskriser.
Läs artikeln (den är upplåst):
» How ChatGPT and Bard Performed as My Executive Assistants - The New York Times (upplåst artikel)
Chat GPT har blockerats med omedelbar verkan i Italien. Landets dataskyddsmyndighet anser att AI-verktyget inte respekterar användarnas data och inte kan verifiera deras ålder.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.777943/italiens-dataskyddsmyndighet-blockerar-chat-gpt