Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: automatiseringhome-assistantsensorer
Läst 42 ggr
johan
2

Upptäcka om människor är i ett rum med Home Assistant

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här lät som ett intressant alternativ till rörelsedetektorer, som alla vet är rätt dåliga på att upptäcka att en stillasittande person är i rummet. Den kan användas tillsammans med exempelvis Home Assistant.

Sensorn är billig, använder BTLE och millimeterwave för att avgöra om en person faktiskt är i rummet.

Nackdelen är att det enbart är en sensor på ett kretskort, så du behöver kanske skydda den i någon form av case och du behöver till och med löda dit strömförsörjning själv. :)

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-02-10 15:19 av Niklas
Niklas
0

Highlink induktionsradarmodul HLK-LD2410 verkar finnas på eBay också tillsammans med en hållare med USB-kontakt. Där kostar den omkring 10 USD i stället för 4 USD som sensorn ensam kostade på Ali Express.

En sån vill jag ha.

» HLK-LD2410 DC5-12V 24GHz Human Presence Inductive Radar Module Wave Sensor Acces | eBay

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HLK-LD2410 is a high-sensitivity 24GHz human presence state sensing module. Its working principle is to use FMCW frequency-modulated continuous waves to detect human targets in the set space, combined with radar signal processing, accurate human body induction algorithm, to achieve high-sensitivity human presence status perception, can identify human body in motion and static state, and Auxiliary information such as the distance to the target can be calculated.
  • Redigerat 2023-02-10 15:19 av Niklas
johan
0

Jag med. Får nog kolla vad frakten blir och chansa på att köpa några stycken.

Man kanske kan 3d-printa ett skal. Inte för att jag någon 3d-skrivare, men man kan låna på Goto 10.

Mvh // Johan

Niklas
0

#2: Beroende på hur sensorerna fungerar kan man säkert konstruera ett passande skydd. Det är främst elektroniken man vill göra petsäker. Det är inte omöjligt att någon redan har gjort en låda på exempelvis Thingiverse.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning