Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: informationinternet
Läst 69 ggr
Niklas
1

Så här väljer du en bra VPN-tjänst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

[Den här texten är en översättning av How to pick a good VPN. Översättningen är gjord av ChatGPT.]

De flesta människor vet inte vad en VPN är, och de som gör det vet troligen inte hur man väljer rätt. Jag började använda en VPN ganska nyligen och var tvungen att gå igenom det tidskrävande arbetet med att jämföra olika för att ta reda på vad som var viktigt. Här är vad jag fann.

Så, vad är en VPN?

VPN är en förkortning av Virtual Private Network. Det är programvara som skapar en krypterad tunnel mellan din enhet (smartphone/dator/router/etc.) och tjänster (webbplatser/e-post/streamingtjänster/etc.) du använder. Allt som skickas till eller från din enhet och en tjänst är krypterat. Detta innebär att utomstående inte kan avlyssna vad du gör online genom att avlyssna din internettrafik.

Utan en VPN är det ganska lätt att spåra trafik mellan datorer, telefoner, surfplattor, etc. Du är särskilt sårbar om du ansluter till öppna trådlösa nätverk, som på kaféer, flygplatser och internetkaféer.

En annan sak som en VPN gör är att göra dig anonym online. Istället för din riktiga IP-adress kommer webbplatser du besöker att se en anonym IP-adress som tillhandahålls av VPN-tjänsten. När du använder en VPN-tjänst skulle en spion behöva ha tillgång till din enhet för att kunna "lyssna" på din trafik.

Vad gör en bra VPN-tjänst?

Den här delen är lite knepig. Anledningen är att det beror på vad du behöver. Nedan finns en lista över saker som kan vara viktiga för dig. Vissa har många krav och andra kan klara sig med några funktioner.

• Pris: Det finns gratis VPN-tjänster och det finns de du betalar för. Priserna varierar vanligtvis från ett par dollar per månad till 10, 20 eller mer.

• Användarvänlighet: Användbarhet är subjektiv. Vissa vill ha en av/på-knapp, och det är allt. Andra behöver enkel åtkomst till avancerade inställningar. Om du inte vet något om VPN:er och inte vill lära dig, kan en tjänst utan inställningar vara ditt bästa val. Tryck på en knapp för att aktivera den och glöm bort den. I praktiken är det dock sällan så enkelt.

• Stödda plattformar: Om du har mer än en enhet kan du behöva en VPN-tjänst som stöder flera plattformar (operativsystem som iOS, Android, macOS, Windows, Unix, Linux). Om du bara behöver det för din telefon kan en VPN-tjänst med en iOS- eller Android-app vara tillräcklig.

• Användarvänlighet: Användarvänlighet är subjektivt. Vissa vill ha en av/på-knapp, och det är allt. Andra behöver enkel åtkomst till avancerade inställningar. Om du inte vet någonting om VPN:er och inte vill lära dig, kan en tjänst utan inställningar vara det bästa valet för dig. Tryck på en knapp för att aktivera den och glöm bort den. I praktiken är det dock sällan så enkelt.

• Stödda plattformar: Om du har fler än en enhet kan du behöva en VPN-tjänst som stöder flera plattformar (operativsystem som iOS, Android, macOS, Windows, Unix, Linux). Om du bara behöver det för din telefon kan en VPN-tjänst med en iOS- eller Android-app vara tillräckligt.

• Antal installationer per licens: Om hela familjen behöver VPN-skydd kan det vara dyrt att använda en VPN med en licens som bara låter dig installera den på en enhet. Därför låter många av VPN-tjänsterna dig installera den på flera enheter. Jag har sett upp till sju samtidiga anslutningar på en licens.

• Stabilitet: Med stabilitet menar jag att tjänsten inte avbryts av serverfel eller anslutningsproblem och att den inte saktar ner din internet hastighet för mycket. Det här är inte alltid lätt att ta reda på utan att testa. Lyckligtvis har de flesta VPN:er testats av andra. Googla dem.

• Tjänsteleverantörens pålitlighet: Kan du lita på tjänsten att göra vad de lovar? För att ta reda på det kan du läsa VPN-tester. Det finns gott om dem online.

• Nivå på integritet: En bra VPN bör enligt min åsikt inte lagra några användarloggar. Den enkla anledningen är att VPN-tjänster kan kallas in för att lämna ut användarloggar till rättsväsendet. Om de inte sparar loggar finns det inget att lämna ut. Dessutom, om de inte lagrar några loggar, är de inte lika sårbara för hackare. Detta är ofta ett säljargument, så du kommer att få reda på vad deras policy är i tjänstebeskrivningen. De mest privata använder servrar utan installerade lagringsmedia. De kan inte lagra någonting.

• Vänlighet mot streaming: Streamingtjänster, som Netflix, gillar inte att prenumeranter använder VPN:er. Därför försöker de blockera innehållet från VPN-användare. Det är ett katt-och-råttspel. Det finns VPN-tjänster som lägger ner mycket arbete på att tillhandahålla servrar för kunder som vill använda en VPN medan de strömmar filmer. Detta är också ett säljargument, så du kommer att hitta det i tjänstebeskrivningen. Om du inte bryr dig om integritet när du strömmar kan du stänga av VPN:en när du tittar på video.

• Antal servrar: Om tjänsten är stabil behöver du inte bry dig om deras serverpark. Ofta är dock antalet servrar och stabilitet kopplade till varandra. De flesta VPN:er listar antalet servrar på sina webbplatser. Vissa berättar till och med i vilket land varje server finns.

• Geografisk serverrepresentation: Eftersom du antas vara någonstans ganska nära den server du ansluter till internet med, kan det vara viktigt för dig var VPN-servrarna finns. Det finns online-tjänster som begränsar användningen per land. Om du surfar via vissa länder kan du stoppas från att använda deras tjänster. Strömmande och banktjänster, till exempel. Att ha ett bra val av länder att ansluta till din VPN via kan vara praktiskt eller till och med avgörande för ditt val. Titta i VPN-presentationens webbsida. Du hittar vanligtvis informationen här.

• Anonyma betalningsalternativ: De flesta bryr sig inte om att VPN-leverantören kan koppla deras betalningar till dem. Men det finns de som gör det. För dem kan anonyma betalningsalternativ vara viktiga. Att betala med kryptovalutor eller kontantleverans på nattetid accepteras av vissa VPN-tjänster.

• Alternativ för anonym registrering: En e-postadress kan kopplas till dig. Om du inte vill lämna några spår till VPN-leverantören som kan kopplas tillbaka till dig, välj en som låter dig registrera dig anonymt.

• Leverantörens hemland: Om du är orolig för att vissa regeringar eller regeringsorgan skulle försöka tvinga VPN-leverantörer att lämna ut information om sina kunder eller deras trafik, kan platsen för deras huvudkontor göra en skillnad. Det finns länder vars lagar skyddar personlig integritet mer än andra.

Detta är de saker jag har funnit mest betydelsefulla för att välja rätt VPN. Bestäm vilka som gäller för dig. Vissa kanske är bra att ha medan andra är nödvändigheter. Gör en lista över dina val.

Vilken VPN använder jag?

Jag läste om många och testade ett antal VPN-tjänster under ett par månader för att ta reda på vad jag behövde och vilken som passade mig bäst. Det är värt att nämna att jag nästan uteslutande testade iOS-appar, förutom TunnelBear som jag använde på MacOS också.

De jag testade var TunnelBear, CyberGhost, Mullvad och VPN Unlimited.

Tunnelbear är mycket lätt att använda. Det finns i princip inga inställningar förutom att välja vilket land du vill ansluta till. Deras licens tillåter installation på upp till fem enheter på flera plattformar. En sak som skiljer dem från andra VPN-tjänster är att de gör årliga externa revisioner för att säkerställa att de håller vad de lovar. Priset är 9,99 USD per månad eller 49,99 USD per år. Du kan prova det gratis. TunnelBear stöder inte Netflix-användning, vilket var en dealbreaker för mig. Annars gillade jag deras tjänst för dess användarvänlighet. Jag tyckte att den mycket hyllade animerade appgränssnittet var löjligt. En enkel lista skulle kunna göra minst lika bra jobb. De får ändå poäng för att ha försökt. 🙂

Mullvad tillåter anonyma betalningar samt smart anonym registrering. De stödjer flera plattformar men har ingen app för iOS. Du kan fortfarande använda Mullvad på iOS, men installationen kräver lite pillande. Du gör det i OpenVPN Connect-appen. En licens tillåter dig att installera Mullvad på hur många enheter som helst, men du är begränsad till att använda det på högst fem enheter samtidigt. Priset är 5 USD per månad. Under mina tester fann jag att installationen krävde mer manuellt arbete än vad jag var beredd att göra. Det finns dock många saker jag gillar med Mullvad. Om de bygger en ordentlig iOS-app skulle jag vilja prova den igen.

» Hämta | Mullvad VPN

VPN Unlimited är den tjänst jag testade minst. Netflix fungerade inte. Om du inte bryr dig om streaming är VPN Unlimited en mycket funktionell VPN. Priset är 4,99 USD per månad eller 29,99 USD per år. De låter dig prova det gratis i 7 dagar.

» VPN Unlimited för iPhone, iPad i App Store

CyberGhost är den VPN jag använder nu. Den har speciella servrar för streaming. När jag använder en av dem fungerar Netflix. Licensen stöder upp till sju enheter samtidigt. De har tusentals servrar över hela världen. Priserna är 12,99 USD per månad, 63 USD per år eller 89,90 för tre år. Jag betalade för 12-månadersplanen.

Medan Netflix fungerar har CyberGhost sina problem. Vissa dagar blir jag så frustrerad att jag funderar på att registrera mig för en annan VPN. Jag kan inte säga säkert om problemen är relaterade till tjänsten eller något på min sida. Anslutningar tappas och inställningen för "bästa plats" för servrar betyder inte att det inte finns avbrott. Ibland säger den att den inte kan ansluta till någon av servrarna, men när jag kör det inbyggda anslutningstestet säger det att allt är bra.

En annan sak som kunde förbättras är appens gränssnitt. Det ser mycket rent och snyggt ut, men det är inte optimerat för hastighet. Till exempel kan du välja servrar som är dina favoriter, för att komma åt dem snabbt (antagligen). De hamnar sedan i en separat lista. Problemet är att favoritlistan inte öppnas när du vill välja en server. Du måste öppna fliken Favoriter först, vilket gör idén om favoriter mer eller mindre meningslös. Jag tror att ett bättre val för favoriter skulle vara att ha listan längst ner på anslutningsskärmen. Då skulle du spara två tryck när du behöver byta server. Dessutom borde du inte behöva trycka på anslutningsknappen efter att du har valt en server. Hur ofta är det att du inte vill ansluta till den server du just manuellt valde?

En annan gränssnittsfråga är att det kan se ut som om du är ansluten till CyberGhost när du inte är det. Anslutningstiden räknar utan att VPN är ansluten.

» CyberGhost VPN på App Store

Vilken VPN rekommenderar andra?

Flera av de tester jag har läst ger ExpressVPN högst betyg, där hastighet är en av de viktigaste försäljningspunkterna. NordVPN hamnar också ofta högst upp i VPN-betyg. Båda har höga app-betyg i iOS App Store.

Vilken VPN är ditt val?

Om du använder en VPN, vilken använder du? Vad gjorde att du valde den? Är du nöjd? Skulle du rekommendera den till en vän?

Om du inte har en VPN och har frågor, tveka inte att fråga. Jag är inte expert, men jag ska försöka svara. Det kan finnas andra här som vet om jag inte gör det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Savvity is a network of interest centered communities
  • Redigerat 2023-03-01 12:28 av Niklas
Condor
0

#0:

Jag använder mig av Opera browsern. Den har ett gratis VPN som man kan sätta på. Jag brukar använda det för att se filmer, som jag i landet som jag bor i annars inte skulle ha tillgång till, t.ex. Tele5 mediathek.

Men om jag använder mig av VPN och "In private" samtidigt och vill googla fram någonting, så måste jag alltid bevisa för google att jag inte är en robot. Använder jag mig enbart av VPN eller in private, så behöver jag inte bevisa det. Därför sätter jag bara på VPN om jag vill se filmer, för jag surfar ju ändå bara utifrån mitt eget W-LAN.

Jag är ganska nybörjare på VPN men skulle gärna vilja veta om Operas VPN är lika bra som de som man betalar för och om det finns någonting som andra VPN kan, som Operas VPN inte kan.

• Redigerat 2023-03-01 12:00 av Condor
Niklas
0

Jag kan ingenting om Operas VPN så det är lite svårt att peka på funktioner de saknar, men:

• Kan du exempelvis välja vilket land du vill surfa via?
  • Krypterar de din trafik hela vägen?
  • Lagrar de någonting om dig eller dina surfvanor?
  • Hur tjänar Opera pengar på sin tjänst?
  • Är tjänsten stabil?
  • Hur många servrar har de?

Syntium
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är ju många youtubers som har samarbeten med VPN-tjänster så har sett en del reklam. Har också sett lite videos om att det inte är sådär anonymt och bra som man förleds att tro.

Här är en, har inte sett just denna videon, och jag använder VPN själv vid vissa tillfällen.

"I'm too old for this shit."

Condor
2

#2:

Jag har valet att antingen ställa in ett land eller ställa in den på automatiskt och låta Opera välja det lämpliga landet.

Jag vet inte om de krypterar hela vägen, men i alla fall verkar det att fungera för att se filmer och det verkar som om inte ens google kan följa med. Om jag går in på google maps, kommer det i vanliga fall upp kartan där som jag bor. Men om jag surfar med VPN på svenska sidor och sen öppnar google maps, så kommer kartan på Sverige.

Tjänsten verkar att vara stabil, för det fungerar ju alltid. De andra frågorna kan jag inte svara på.

För övrigt tycker jag att Opera är den bästa browsern. Den är snabbare än vad både intenet explorer var och även snabbare än Edge. Den har en massa funktioner, t.ex. att ta skärmdump på ett enkelt sätt och en reklamblockare som tar bort ungefär 90 % av reklamen.

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#3: Det här är vad videon handlade om.

• Redigerat 2023-03-01 14:53 av Niklas
Niklas
0

#4: Är du nöjd så är du nöjd. 🙂

Syntium
0

#6 Jo precis, det jag menade var att man lätt får intrycket (genom det youtubern säger för att sälja) att man är helt anonym med vpn men det stämmer ju inte.

"I'm too old for this shit."

Niklas
0

#7: Det är riktigt. 🙂 Det är viktigt att förstå vad en VPN gör.