Home Assistant äntligen fixa Aqara smart plugs?
I senare versioner av Home Assistant har ZHA Quirks uppdaterats. En sak som nämns är stöd för Aqara EU Smart Plug med nyare firmware. Tidigare så har inte energi-mätningen fungerar i dom, utan endast att slå på eller av.
Ett första litet test med en plugg verkar fungera. Känner mig försiktigt hoppfull.
Jag har haft kvar Homey Pro enbart för att Home Assistant inte klarat energi-mätning med vissa av mina nyare Aqara-pluggar. Nu kanske jag snart kan dra ut kontakten till Homey.
Finns även stöd för Power Outage Memory nu, så att pluggen är har samma läge när strömmen kommer tillbaka efter strömavbrott. Speciellt bra om man inte vill att saker ska slås på, men ännu mer att dom ÄR på för vissa grejer. Jag har t ex energimätning för kyl och frys och dom vill man ju verkligen inte ska starta i ett AV-läge.

Mvh // Johan
Jag tror min Aqara Smart Plug har fungerat hela tiden, men den kanske har äldre firmware.
Jag har tre stycken som fungerat perfekt på en installation, men flera andra som enbart fungerade med på/av. Men ofta är det just energimätningen jag är mest intresserad av.
Som jag tolkat det fungerade det med äldre pluggar, men inte nyare. Nu verkar det fungera även med nyare. Ska testa mer, men hittills optimistisk.
Mvh // Johan