Det går att köra Home Assistant på Raspberry Pi Zero 2 W
Om du inte har några avancerade krav går det faktiskt att installera och köra Home Assistant på en av de minsta och billigaste datorerna från Raspberry Pi. Priserna har visserligen stigit mycket senaste åren och tillgången är dålig, men det brukar gå att få Raspberry Pi Zero 2 W för omkring 200 kronor om man letar lite.
Det är inte helt enkelt att hitta information om vilken version av Home Assistant OS man ska använda eller hur installationen går till. Efter en hel del labbande har jag lyckats få det att fungera flera gånger i rad. 😃 Så här gör jag:
Hämta en skivavbild av Home Assistant OS for Raspberry Pi 3 från Releases · home-assistant/operating-system.
Skriv skivavbilden till ett SD-kort med Raspberry Pi Imager, Balena Etcher eller ett liknande verktyg.
När SD-kortet är färdigt öppnar du det i en filhanterare och letar efter första FAT-partitionen. Den ska innehålla en fil som heter bcm2710-rpi-zero-2.dtb. Hittar du den filen vet du att du har kommit rätt.
För att konfigurera åtkomst till ett trådlöst nätverk behöver du skapa en katalog som heter CONFIG på samma plats som filen ovan ligger. Inuti CONFIG skapar du ytterligare en katalog och döper den till network.
I katalogen network skapar du en textfil och döper den till wifi-network. I filen skriver eller klistrar du in följande:
[connection]
id=my-network
type=802-11-wireless
[802-11-wireless]
mode=infrastructure
# Make sure to use a SSID of a 2.4GHz network
ssid=MY_SSID
#hidden=true
[802-11-wireless-security]
auth-alg=open
key-mgmt=wpa-psk
psk=MY_WLAN_SECRET_KEY
[ipv4]
method=auto
[ipv6]
addr-gen-mode=stable-privacy
method=auto
- Ersätt MYSSID med namnet på ett trådlöst 2,4 GHz-nätverk och MYWLANSECRETKEY med lösenordet på nätverket.
Spara filen med Unix-radbrytningar och mata ut SD-kortet. Sätt kortet i Raspberry Pi Zero 2 W och anslut den till en strömkälla. Det tar ett tag för första starten. Ofta 20 minuter eller mer. Det beror på att det sker en hel del installationer och görs inställningar då. Efterkommande starter brukar gå snabbare.
Öppna adressen homeassistant.local:8123 i en webbläsare för att börja konfigurera Home Assistant. Se till att enheten är ansluten till samma nätverk som Raspberry Pi. Om du öppnar adressen ovan innan första starten är färdig kommer det att visas ett meddelande som ber dig vänta tills det är färdigt.
Eftersom Pi Zero 2 W inte är lika kraftfull som de större modellerna ska du inte räkna med att det går lika snabbt. Dessutom går det inte att installera tillägg. Däremot kan du installera integrationer och det brukar räcka ganska långt.
Jag hade problem med att installera och köra versioner av Home Assistant OS som var senare än 11.0. Det kommer säkert att lösas, men kan vara värt att tänka på om du ska installera det nära inpå att jag publicerar det här.
Zigbee är ett av de vanligaste protokollen för smarta hem-prylar. Jag anslöt en Sonoff Universal Zigbee 3.0 USB-adapter och den installerade sig själv. Det kan vara ett tips om du använder Zigbee och vill göra det enkelt för dig. Exempelvis ConBee Zigbee-adapter var väldigt mycket krångligare att installera när jag gjorde det för några år sen.
Den här instruktionen bygger på en diskussion i Home Assistant Community
Varför är det begränsat så att man inte kan installera tillägg? Är det för lite minne eller för långsam eller något annat?
Jag gissar att de har strypt det för att ge en okej användarupplevelse. Zero 2 W är långsam och har bara en halv gigabyte RAM-minne.
Tillägg körs i Docker-containers. Denna processor kanske inte har kapacitet för det eller stöd för virtualisering.
Mvh // Johan