Vad betalade du för din el 2023?
78 öre per kilowattimme betalade vi i genomsnitt för vår el under 2023. Det inkluderar inte nätkostnader som vi betalar till Ellevio.
Hur mycket betalade ni för er el?
Vi är kund hos Tibber. De har inga påslag på sina elpriser. I stället betalar man en månadsavgift på 39 kronor för att vara kund hos dem. Det betyder att de inte har något intresse av att vi ska förbruka så mycket el som möjligt. Tvärt om, de gör vad de kan för att hjälpa oss att sänka förbrukningen.
Bland annat garanterar de att den el vi förbrukar på laddning av bilen inte ska kosta mer än 50 procent av snittpriset på övrig el under månaden. Det förutsätter att vi låter deras system bestämma när under dygnet bilen ska laddas, beroende på när priserna är lägst.
» Om du vill testa Tibber får vi båda 400 kr som bonus att använda i Tibber Store.⚡️ Läs mer här.
Tibber har ingen bindningstid. Du kan avsluta abonnemanget när som helst. Dessutom tar de hand om hela bytet när du blir kund hos dem, inklusive att säga upp ditt nuvarande avtal.
- Redigerat 2024-01-06 14:22 av Niklas
Vi snittade på 63 öre/kwh för köpt el och 58 öre/kwh för såld el.
Mvh // Johan
#1: Snyggt.
Hur ser du ditt genomsnittspris för såld ström?
#2: Jag har kollat på alla fakturor för Tibber. Där visar dom snittpris både för köpt och såld el och även laddning om du har en laddare som stödjer Tibbers Smartladdning. Det har jag tyvärr inte hemma, så jag har ingen bra data på vad kostnad för laddning varit i snitt.
I fritidshuset har jag en Easee och där har kostnad för laddning snittat på 26 öre/kwh. :)
Mvh // Johan
Jag har inte räknat på vad jag betalade per timme, inte ens tittat på totalen vad jag betalade under hela 2023.
Men Niklas jag reagerar på det du skriver att Tibber inte har några påslag. Det har alla elbolag. Men de flesta bolag redovisar alla sina påslag separat så man vet vad man betalar förutom spotpriset. Nu visar de uppgifterna lite olika, men de ligger mellan 10-15 öre extra per kilowattimme och det då på avgifter som man kan säga är obligatoriska. Sen finns det en del bolag som även har extra påslag, som de också redovisar.
Jag har tittat på Tibber sida och jag hittar ingen info om de avgifter som de likt andra bolag ska betala.
Jag har bytt elbolag. Det jag hade kunde jag inte heller hitta vilka påslag dom hade och dom svarade inte mig när jag frågade.
Men om du tittar här på telges sida det mesta av det som dom skriver ska alla elbolag betala. Så frågan är när det gäller Tibber. De måste ju rimligen ligga i dina 78 öre.
Eftersom Tibber inte redovisar nå påslag, på sin sida, så kan de i smyg ha extra påslag. Vilket det bolag jag bytte från sannolikt har.
Så om jag ska räkna på timpris för 2023 så i mitt kommer påslaget ligga med.
https://telgeenergi.se/elpriset/elpris/det-bestar-elpriset-av/
.
#4: Tibber redovisar att man också betalar för ursprungsgaranti bland annat.
Det är enkelt att välja om man vill visa pris med eller utan dessa.
Men dom är ju lika obligatoriska som skatt, överföringsavgift och moms, så jag tror alla fattar att ”inga påslag” betyder att inte Tibber har något vinstintresse i att du förbrukar mer energi.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-01-08 07:18 av johan
#5: Precis vad jag menade. Det är inga avgifter Tibber väljer att lägga till. De tjänar pengar på månadsavgifter och försäljning av smarta hem-prylar.
#3: Jag hajjar. Det är uppgifter jag tycker Tibber borde redovisa i appen. Många skulle säkert uppskatta det.
#8: Håller med. Även tjänsten https://offpeak.se är intressant. Den kollar på din Tibber-förbrukning och räknar ut just ditt pris jämfört med vad du haft betalat för rörligt månadspris.
Mvh // Johan
Johan #5 vart hittar du detta. Jag gissar att det är i appen där dom som har den nedladdad kan se. Kanske rentav att det bara är de som redan är kunder som kan se detta.
Men vart hittar nya kunder, som ev vill byta bolag, info. Jag hittar ingen info på deras hemsida. Där ska man kunna se utan att ha appen nedladdad.
.
- Redigerat 2024-01-08 21:30 av annia1
#10: I appen. Väljer elpris och sedan scrollar jag ned en bit under grafen för pris.
Mvh // Johan
Johan #11 Efter mycket letande och räknande så har jag fått fram uppgifter. Men det var inte enkelt.
Jag gick in på elpriser, där fick jag fram en karta över sverige. När jag skrev in mitt postnummer så fick jag en graf.
Under grafen finns en knapp där jag kan välja med moms eller inte. Problemet är att man får läsa på en annan sida för att hitta att förutom moms så ingår även deras obligatoriska avgifter.
Men sen för att faktiskt få fram hur mycket de betalar i obligatoriska avgifter det får man räkna fram själv. Och i mitt tycke så ska det stå utskrivet utan att jag ska behöva räkna.
Men det där du har, det får jag inte fram.
Dessa bilder som jag fick fram sen fick jag leta vidare bland frågor och svar.
.
Använd deras app. Helt säkert på att du inte måste ha avtal för det. Däremot kan det vara så att man behöver skapa ett konto. Men kostar inget.
Men varför tittar du bara inte på din faktura? Där syns ju allt specificerat.
Mvh // Johan
Johan #13 vad jag har från mitt bolag det vet jag. Men jag ville veta vad Tibber har. Bolag kan ha lite olika.
De flesta bolag har angivit på deras sidor vad dom lägger på gällande alla påslag. Så det jag reagerar på är att de inte har det uppskrivit nånstans så att man lätt kan jämföra deras påslag mot andra bolag.
.
#14: Dom ju inga ”påslag” i ordets rätta bemärkelse. För all el tillkommer kostnader, oavsett vem som levererar den. Skatt och ursprungsgarantier är rimligtvis samma överallt för samma typ av produktion.
I Tibbers fall klassar dom sig som ”fossilfri”, så även kärnkraft ingår.
Oftast tycker jag det brukar vara 15-40 öre utöver spot-priset.
Mvh // Johan
Johan #15 momsen är ju lika den kan dom inte själv sätta.
De andra obligatoriska avgifterna kan skilja. Elcertifikat är lika oavsett. Men avgift till nordpol inte nödvändigtvis för det går i vissa fall att köpa el privat och då försvinner den avgiften. Sen kan företag själva lägga till nåt öre verkar det som, eller om det ev går att förklara med nån avgift inte alla har. Och som jag fattat det så en avgift går bort om det gäller timpris.
Så nej kostnaderna är inte riktigt lika för alla bolag.
I dina 15-40 så bör momsen ingå och av dom ska det vara runt 10 öre i de andra obligatoriska avgifterna.
Men det jag tittar på när jag jämför företag så är det pris utan moms. Och som kund ska man kunna hitta uppgifter vad dom har för priser så det går att jämföra. Och så att man själv i efterhand kan kontrollera att dom håller sig till de priser/påslag de satt.
När man vill kontrollera så tar man bort momsen och spotpriset då ser man hur mycket det är i påslag och då ser man om dom håller sig till det dom sagt. På Tibber så går det inte att kontrollera.
Och när det inte finns nåt skrivet så är det lätt för företag att då och då lägga till några ören extra utan att kunden märker det eller kan kontrollera.
.
Tibber skriver i sitt avtal:
”Elpriset inkluderar
(a) kostnader för el i leveransadressens elprisområde (“Spotpris”), se 2.4,
(b) kostnader för elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad.”
- Redigerat 2024-01-11 12:52 av Niklas
#0:
Oj vad billig elen är i Sverige. Jag betalar 42 cent, dvs. ungefär 4 kronor för en kw timma + nätkostnader och andra kostnader. Eftersom jag växlade elförtag i somras fick jag en rabatt på 5 månader gratis el, så det blir i alla fall "bara" ungefär 29 cent (3 kronor) i summa.
Den här sommarn måste jag byta elföretag igen och se om jag hittar ett med gratisrabatt för ett par månader igen. Nuförtiden hittar man dock priser för mellan 20 och 30 cent, fast utan gratisrabatt. Om man tar en float tarif, som elföretaget kan höja som de vill, kan man hitta priser mellan 10 och 15 cent, fast det är riskabelt.
#19: Fast det är väldigt uppdelat i Sverige. Dels har du el-bolaget, sedan nätleverantören.
Till nätleverantören betalar du överföringsavgifter, elskatt och moms på elskatten (ja, så sjukt). Det brukar bli ca 70 öre / kWh extra.
Sedan har du även abonnemanget från nätleverantören. Den är ett par tusen kronor per år, beroende på hur stor huvudsäkring du har och var du bor.
Om du har solceller och säljer el, så får du göra 70 öre/kwh skatteavdrag, så då el del av dessa avgifter nollas ut. Så oavsett om du använder sol-el själv, eller säljer den, så slipper man åtminstone den avgiften när solen lyser.
Men ja, jag tror elen i Sverige generellt är väldigt billig.
Mvh // Johan
Niklas #18 det står fortfarande inte utskrivet hur många ören de lägger på. Det är nog svårt för en privatperson att få fram vad alla avgifter ligger på. Elcertifikat vet jag, men de andra kan nog variera bolag till bolag. Och en privatperson ska inte behöva leta runt på olika ställen för att hitta vilken kostnaden är. Den ska stå utskriven.
Sen jag har skummat igenom det där avtalet. Nu är avtal knepiga att läsa, men det står.
"Tibber lägger på ett påslag för Tibbers kostnader med anledning av inköpet av den el du förbrukar samt hantering av ditt elavtal. Tillsammans utgör dessa kostnader ditt elpris per timme.
Utöver det rörliga priset tillkommer en fast abonnemangsavgift per månad."
För mig låter det som de lägger på mer än bara avgifterna då det står samt hantering av ditt elavtal sen kommer nästa att de har en fast abonnemangsavgift per månad.
Sen när det gäller onlinetjänsten via appen. Man betalar en månadskostnad för appen oavsett om man aktiverar den eller inte.
Du och johan tycker Tibber är bra och det säger jag inget om. Men ju mer jag läser desto mer säger min magkänsla nåt annat.
.
#21: Använd dom inte då.
Elbolag är ju egentligen inget mer än ett tjänstebolag. Elen för du oavsett från nätleverantören.
Om andra bolag har tjänster som du tycker det är mer värt att betala för väljer du dom. Fler försöker härma vad Tibber gjort. Så skillnaden kanske inte är lika gigantisk nu som för några år sedan.
Mvh // Johan
#19: Tur att du antagligen inte gör av med lika många kWh som de flesta svenska hushåll. 🙂
#21: Vad säger din magkänsla om 78 öre per kilowattimme i genomsnitt under 2023? För mig är den faktiska summa jag betalar det viktigaste. 🙂
#23:
Jo, jag har en hög elräkning, eftersom vi värmer lägenheten med el. Värme elementet i köket förbrukar minst 1000 watt. men när det är så kalt som det var nu, har vi det på 1500 watt. På natten är det avstängt Samma i vardagsrummet, 1000 - 1500 watt. Det har vi bara på, på kvällarna. I sovrummet brukar vi ha det på 1000 watt och sätter bara på det på nätterna. 2 rum värmer vi inte upp alls (för dyrt). På vintern brukar vi på så vis förbruka mellan 40 och 60 kw per dygn. Vi betalar just 242,- euro i månaden för elen. Utan rabatt skulle det bli nästan dubbelt så mycket.
#26: Okej. Vi förbrukar runt 100 kWh per dygn under vintern och omkring 20.000 kWh per år. I december kostade det 3.200 kronor.
#27:
Ja, det säger jag ju att elen är billig i Sverige. Att elen här är så dyr har med vår regering att göra. Det är en koalitiion mellan ÖVP (moderaterna) och de gröna (miljöpartiet). Miljöpartiets enda politik är att göra energi så dyr som möjligt, för att minska förbruket. ÖVP gör ändå bara politik för storföretagen och de rika. Elföretagen gör sen ett par år tillbaka rekordvinster och de största är till stor del i statlig hand.
Regeringen bara tittar på och håller upp handen. Pga de dyra energipriserna stiger priset för de viktigaste varorna, t.ex. livsmedel och annat. Därför har vi den högsta inflationen i västra Europa. Fattigdomen ökar i landet och folk nappar på högerpopulisternas propaganda.
- Redigerat 2024-01-12 15:45 av Condor
Johan #22 jag har inga planer på att återigen byta bolag. Jag är nöjd med det jag bytt till. Jag var bara intresserad av vad dom, (det pratas så mycket om tibber), har ifall det nån gång i framtiden blir aktuellt.
Jag vet inte vad du menar med att anda härmar. Det är många bolag som har timpris. Nu kommer jag inte ihåg om det är nu under 24 eller om det är 25 så ska alla ha elmätare som mäter per timme. Och det är bestämt från regering eller myndighet att mätarna ska bytas ut för alla. Och jag antar att de mätarna även ska klara av om man har solceller och säljer sin el.
Niklas #23 du och jag ligger rätt lika i förbrukning. Jag ligger lite över 20 000 per år. Och jag har direktverkande el. Så jo jag gör av med lika mycket som en vanlig förbrukare om inte mer.
Niklas #25 jag vet inte om 78 öre är bra eller dåligt, fast den direkta känslan säger att det är ett bra pris. Jag ska kolla på mitt senare (nu när jag fått räkningen) och se vad jag hade. Enda problemet är att jag bytte bolag året som var. Och gamla bolaget tog bra mycket mer under de månaderna jag hade det kvar.
.
- Redigerat 2024-01-13 01:36 av annia1
Kom på en sak så göra ett tillägg. Att elmätarna byts ut till kunna läsa per timme betyder inte att alla måste gå över till timpris utan man kommer även fortsättningsvis kunna ha vanligt rörligt eller fast.
.
#29: Jag menar att bli mer som en digitalt tjänst, app där du tydligt ser förbrukning, i realtid om du har utrustningen, styrning av värme och laddning för att optimera efter elpris, integrationer med smart hem-produkter, etc.
När jag bytte från Telge Energi till Tibber, kunde Telge inte ens ge mig gårdagens förbrukning. Ingen app. Deras sajt var inte anpassad till mobiler.
Enda dom gjort var att leverera el och visa mig senaste fakturorna typ.
Mvh // Johan
#21: Den som söker ska finna …
Tibber köper in sin el från NordPool precis som alla andra elhandlare i Sverige.
Elhandlaren säljer el till inköpspris vilket betyder att Tibber inte tar ut några vinster från påslag på elpriset vilket vanligtvis brukar vara några öre per kWh.
Detta betyder däremot inte att Tibber inte har några påslag utan elhandlaren betalar fortfarande för elcertifikat och andra kostnader relaterade till inköpet av el som i april var 3.25 öre per kWh.
Ditt elpris blir: Spotpriset på NordPool + Inköpsrelaterade påslag ca 3.25 öre/kWh+ 39 kr/mån avgift och moms
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-01-13 10:53 av Pyttelite
Pyttelite #32 problemet är att man ska inte behöva leta tills fan kommer och avlöser en utan uppgifterna ska finnas lättillgängliga.
När det gäller det du länkar till så är det felaktiga uppgifter.
Bara elcertifikatet kostar 3,2 öre vilket man kan se på energimarknadsbyråns sida. Sen tillkommer andra avgifter som avgift till nordpol, svenska kraftnät och tex esett plus ev andra avgifter så de där 3,25 räcker inte.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elrakningen/elcertifikat-priser-och-kostnader/
Om du läser inlägg #16 så ser du att jag kommenterade johans siffror och sa att det ska ligga runt 10 öre i hans siffror. Siffror jag hade räknat fram så redan där visste jag ungefär hur mycket de har i avgifter.
Det går att hitta Tibber på elpriskollen och där står det att avgifterna är på 9,4 öre och stämmer nog bättre. Sen står det 2,3 öre som fast påslag och det är ju den där abonnemangsavgiften på 49 kr som dom har. Bilden är från elpriskollen. Länk dit så man själv kan leta fram om man vill.
https://elpriskollen.se/#
På elpriskollen så vid varje bolag så finns det en länk man kan klicka på och komma direkt till bolaget. Nu gällde det inte alla, men de flesta har så man kommer direkt till sida där man kan se avtal. Man kan få fylla i ett par uppgifter, men man får då direkt fram alla uppgifter och man kan då se att de stämmer överens med det som står på elpriskollen.
På Tibber får man som sagt leta tills fan kommer och avlöser en och ändå får man inte fram rätt uppgifter.
Så jo jag har sökt och hittat uppgifter, men inte på tibbers sida.
.
Johan #31 min gissning är att det inte har funnits nån efterfrågan på att kunna se saker via en app att det är största anledningen till att det inte funnits tidigare. Jo sen kan det ju bero på mätarna också. Vad dom faktiskt visar för bolaget. Men det kommer nog mer och mer hos alla att man ska kunna använda app.
Det här att styra saker. Det kommer nog, men inte alla är intresserade av köpa hem en massa saker och sen hålla på via appen. Går elpriserna ner till mer normala nivåer så är det nog många som kommer teckna fasta avtal igen.
.
- Redigerat 2024-01-13 19:22 av annia1
#33: Nu var detta prisbilden från april förra året jag lägger inte mer tid på att leta upp exakta kostnader däremot hittar jag underlag på en sökning och det räcker för mig.
Om du inte gillar Tibber eller har synpunkter på dess upplägg så vänd dig till dess kundtjänst.
#34: Jag tror nog att det funnits stor efterfrågan och det är därför Tibber växt så det knakar.
Min gissning är alla en kraftfull majoritet av alla som skaffar elbil eller solceller är extremt intresserade av detta.
Och som du kanske sett är det en elbil som toppar listan på försäljning för 2023 både i Sverige och globalt.
Att 2022 hade extremt dyra och varierade priser tror jag också ökade på intresse är för att få koll på sin förbrukning.
Om några år betalar du dessutom för effekt, vilket kommer göra det än mer relevant.
Och alla mätare ska som du påpekade få stöd för realtidsmonitorering kommande året.
Mvh // Johan
Johan #36 att Tibber växt så det knakar det tror jag en stor del ligger på att de gör så mycket reklam för sig. Så människor helt enkelt blivit nyfikna och vill testa.
Att de extrema priserna har bidragit råder det nog ingen tvekan om. Men jag tror att när elpriserna börjar bli mer stabila igen så är det nog många som kommer välja fast pris igen så att dom skyddar sig utifall att. Ja förutsatt att de inte har timpris för då går det väl inte att binda, har då inte sett nåt om det. För har du valt timpris så kan du inte gå tillbaka till vanligt rörligt om jag förstått det rätt.
När det gäller solceller så är ju marknaden begränsad till dom som har hus, om man pratar om privatpersoner. När det gäller elbilar så är ju frågan vart dom som bor i lägenhet ska ladda nånstans om dom kommer kunna ha nån nytta av det.
Men visst kommer intresse öka, men jag tror inte det blir så mycket faktiskt.
Vi får vänta och se.
.
#37: Det verkar inte som att du läser all information du får.
#38: Timpris, över tid, är billigare än bundet. Precis med med bolån. Klart det kan vara värt ett högre pris, för att få ett stabilt och förutsägbart pris.
Om du bundit elavtalet minst två år 2021 så var det så klart lyckosamt för 2022. Men 2023 var mitt årliga snittpris bättre än mina föräldrars avtal som dom band på tre år i början av hösten 2021.
Men det gäller så klart att man har stresstålighet och marginal att kunna klara topparna. Dom är pensionärer med uppvärmning med el-element, så 2022 hade varit riktigt jobbigt för dom med timpris.
Har man elbil så är märker man dalarna så mycket också. Extremt sällan som jag betalar mer än 30 öre/kwh (plus avgifter) för laddning. Varje vecka är det någon eller några nätter med lågt pris.
Jag tror allt fler kommer välja timpris, ibland på felaktiga grunder. Bor man i lägenhet eller varken har elbil eller solceller, så tror jag inte nödvändigtvis att man kan påverka sin belastning i tillräckligt hög grad för att det ska vara meningsfullt med timpris.
Jag ångrar det inte en sekund, inte ens under 2022, eftersom priset för att sälja el också då var högt. Som bäst sålde vi el för 3500 kr under en enskild månad. Det var augusti 2022 om jag minns rätt.
Mvh // Johan
Johan #40 Jag tror också en del kommer välja timpris på fel grunder. För det låter ju så bra. Problemet är att man sen inte kan byta tillbaka. Och risken är att man inte vet om det utan kanske bara vill prova.
Bor man i en hyreslägenhet så för det mesta så ingår värme och varmvatten så det finns inte så mycket stora kostnader. Dessutom nattetid sover de flesta så man har inte så mycket man kan styra över till lägre priser. Så där tror jag inte det är vettigt att ha timpris. Utan mer titta över vad man har igång och om nåt är gammalt kanske köpa nytt.
Jag har funderat på timpris, men jag tror jag är en av dom som förlorar på det. Jag har ju som jag sagt direktverkande el och ligger på ca 20 000 kwh. Jag är ju förtidspensionär så jag är ju hemma hela dagarna. Om jag var hemifrån en del av dan så skulle jag kunna sänka temperaturen dagtid och på det viset tjäna på timpris.
Så det var rejält tufft när priserna var som dom var, men det gick. Sen visade det sig att bolaget jag hade inte var riktigt seriöst så början på 23 så hade jag höga räkningar fast priserna gick ner. Så där har du största orsaken till att jag är numera är väldigt noga med vad bolag uppger.
Börjar priserna stabilisera sig igen så kommer jag sannolikt ta fast avtal för de priser som var de vill jag inte ha igen. Visst de brukar ju ligga några ören över rörligt, men ändå när det blir smällkallt så kan det vara värt det.
.
- Redigerat 2024-01-14 01:10 av annia1
#29: #23 var riktat till Condor.
#41: ”Problemet är att man sen inte kan byta tillbaka”
Varför kan man inte det?
#43: När du en gång fått timpris, så kommer även rörligt månadspris baseras på din timförbrukning, till skillnad från områdets snittförbrukning.
Bra om du tror du är smartare än grannarna, dåligt om du är mer slösaktig än grannarna.
Du kan fortfarande ha månadsrörligt och bundet, men det månadsrörliga räknar snittpriset annorlunda.
Mvh // Johan
Aha, okej.
Nu har jag räknat på mitt. Jag hade ju ett annat bolag första halva året och de låg ju högre. Men när jag räknar sammantaget på båda så låg jag på ca 91 öre.
Jag räknade om de månaderna med mitt nya bolag så skulle det legat på 73 öre för året.
Det gamla bolaget går inte att få fram vad de har för påslag så påslaget är ju med. Och jag valde att räkna med påslaget när jag räknade på nya.
Så det vanliga rörliga priset ligger inte högre än timpris. Och rent krasst så det spotpris jag får är ju en sammanräkning av de priser som finns under dygnet.
Tittar man på spotpriser som var för 23 på engerimarknadbyråns sida så är snittet för 2023, 58 öre.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
Så inte annat jag fattar så spelar det ingen roll för mig om jag skaffar timpris eller har vanligt rörligt. För min del så tjänade jag nästan 20 öre bara på att byta bolag.
.
Min decemberräkning var på 3433kr
Hoppas januariräkningen också håller sig 4-siffrig.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#46: Grattis till elbolagsbytet då!