Var finns historiska elpriser?
Jag behöver högsta och lägsta pris per kWh per dygn historiskt. Helst för prisområde SE3. Är det någon som vet var jag kan hitta det? Ett år bakåt räcker.
Niklas lite osäker på vad du vill ha. Men du kan ju kika på vattenfalls sida om det är nåt som kan ge dig det du vill ha. https://www.vattenfall.se/
Gå in på vattenfall, klicka på elavtal, elpriser sen timpris. Skrolla ner lite så ska du se en tabell. Där finns en ruta med datum du kan backa tillbaka. Enligt det som står så ska du kunna se från 2009. För mig ser det ut som på bilden. Den jag får fram direkt är för omr 3. Annars så går det att ändra. Och det går att få staplar. genom att klicka på graf, om man föredrar det.
.
- Redigerat 2024-01-09 23:51 av annia1
När jag går in på Mina sidor hos mitt elbolag, ser jag alla fakturor med specifikationer från 2019 och framåt. Så är det nog hos dom flesta elbolag.
/Désirée
#1: Det är inte riktigt vad jag behöver. Jag söker efter både högsta och lägsta pris per dygn. Hos vattenfall hittar jag bara snittpris. Annars var det ungefär vad jag vill ha.
Niklas #3 det som står på vattenfalls sida verkar ligga i linje med vad min och max ligger på.
Jag hittade på nordpols sida där man kan se ett år tillbaka. Man får ställa in lite, område och om man vill titta per timme och sen vilken valuta. Jag jämförde nordpol och vattenfall för januari 2023 det skiljer lite lite, men det verkar mest bero på vart man sätter kommatecknet och sen då avrundningen.
Gå in på nordpol. Sen marketdata. I vänstra kolumnen välj nordpol day-ahead. Sen får du klicka i se3 resten kan du nog räkna ut själv. Du kan ju jämföra lite mellan nordpol och vattenfall så får du ett hum om skillnaderna. Nordpol har bara ett år bakåt, men med tanke på hur lite skillnad det är så borde du kunna använda vattenfalls för att gå längre bak.
Ja det finns en skillnad, på nordpol så står det nedanför min och max plus genomsnitt. På vattenfalls så får du själv titta vad som är min och max.
.
#4: Du har rätt. Där finns de priser jag är ute efter. Tyvärr bara max 7 dagar per sökning. Det blir rätt mycket arbete för att få ihop ett års priser. Tack ändå!
#5: Det är inte så att du har detta i Home Assistant om du kört det ett år? Normalt tror jag inte den har så lång historik, men om du råkar ha installerat InfluxDB eller liknande är det mer troligt att du har det där.
Mvh // Johan
#6: Du har rätt, jag hade faktiskt spotpriser inklusive moms per timme i Home Assistants SQLite-databas. Tyvärr finns det av någon anledning bara data från oktober 2023 och framåt.
För den som vill rota i sin egen Home Assistant kan det vara bra att veta att:
Databasen heter home-assistant_v2.db och ligger i katalogen homeassistant.
Priserna ligger i kolumnen state i tabellen statistics på rader där metadataid är 136. Metadataid 136 är Nordpools spotpris i SEK/kWh, inklusive 25 % moms.
Jag tog fram uppgifterna med SQL-frågan nedan:
SELECT
datetime(created_ts, 'unixepoch') as date_time,
state as nordpool_price_sek_per_kwh_inc_vat
FROM statistics
WHERE metadata_id = "136"
ORDER BY date_time
Första select-raden konverterar UNIX-datum till åååå-mm-dd tt:mm:ss.
- Redigerat 2024-01-15 18:57 av Niklas
#7: Ja jag tror att det spara 90 dagar som standard.
Mvh // Johan
Niklas det du efterfrågar verkar inte finnas. Jag hittade en tråd på ett forum som energimarknadsinspektionen svarar på frågor. Och där framgår det att det inte finns förutom nordpols sida då som jag gav dig. Och nordpol ska man tydligen mot en avgift kunna få mer uppgifter, men osäker på om det bara gäller äldre uppgifter eller andra uppgifter.
Men det finns en minimal möjlighet att du kanske kan få tag i uppgifter. Om du skrollar längst ner på sidan. Eller jag nästan längst ner. Andra från slutet så finns det länk till en sida. Men jag fattar inget av den så du får kika själv.
Länk till tråden på forumet.
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/historiska-timpriser/
.
- Redigerat 2024-01-16 02:36 av annia1
#9: Jag såg den där diskussionen tidigare och tyckte lite synd om tjejen från Energimarknadsinspektionen. Jag besökte även länken i slutet men tyckte precis som du att det var svårbegripligt.
Niklas #10 ja, anställda som svarar får ofta ta massa skit, vilket är synd för det är ju inte dom som bestämt.
Ja, om du tyckte den var svårbegriplig då behöver jag inte skämmas för att jag inte förstod nåt av den.
Men som jag förstod av den där tråden så ska det ev komma mer statistik gällande timpriser så att man lättare kan se.
.