Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: tips-förslagrekommendationerhem-hack
Läst 100 ggr
Niklas
1

Har din familj ett kodord?

Ett ganska vanligt sätt att lura folk på pengar är att utge sig för att vara en familjemedlem som har hamnat i akut ekonomisk knipa. Det är listigt eftersom vi normalt kanske inte skulle ifrågasätta en familjemedlems rop på hjälp. Att det är akut gör oss dessutom mindre benägna att tänka efter innan vi agerar.

Med ett hemligt kodord som bara familjens medlemmar känner till kan ni minska risken att bli lurade av bedragare som använder den här metoden. Om en i familjen hör av sig och ber om pengar, eller något annat av ekonomiskt värde, är det bara att be om det hemliga lösenordet. Kan de inte det blir det ingen hjälp.

Bedragarna blir allt mer sofistikerade. Med AI-verktyg har de fått möjlighet att även fejka röster och filmsnuttar. Därför är det viktigt att vi också blir mer sofistikerade.

Ett annat sätt att minska risken att bli lurad är att aldrig använda BankID på uppmaning av någon annan. Jag vågar nästan säga att det alltid handlar om bedrägeri om någon ber dig om det.

Har ni vidtagit några åtgärder för att minska risken att bli bedragna?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2024-01-18 16:31 av Niklas
johan
2

Jag har försökt få alla i familjen att använda 1Password och ha långa unika lösenord och helst mfa där det går.

Swish har en max-gräns för hur mycket man kan skicka.

Mvh // Johan

Vixxen
0

Bra råd!

annia1
2

Niklas jag har inte gjort nåt speciellt då jag är ensamstående.

Det här med kodord det hade inte jag hört om förut, men det låter ju jättebra. Visst det är bra att ha inom den egna familjen, men kanske viktigast att äldre mor/farföräldrar och barnbarn har kodord då det tyvärr ofta är äldre som blir utsatta för att nån ringer och utger sig för att vara ett barnbarn som behöver hjälp.
Hade mina föräldrar fortfarande levt så hade jag nog tipsat dom om det.

När det gäller bank-id. Man ska ju aldrig logga in om nån ringer en och ber om det. Men bedragarna är duktiga.
Men bankerna skulle kunna skydda kunderna mer om dom ville. Står i artikeln jag länkar till. Där står också tips på hur man själv kan skydda sig själv från att få sina konton länsade. Finns fler saker banker skulle kunna göra, men står inte i artikeln.

Tidigare var det lätt att tipsa att man inte ska svara i telefon om man inte känner igen numret. Men det gäller inte längre, för bedragarna kan få numret att se ut som ett som man känner igen. Dessutom är det ett dåligt råd för det kan ju hända att nån anhörig råkat ut för nåt och nån okänd försöker få tag i en för att berätta.
Så lägger man ihop ai med att de kan fejka telefonnummer så är nog kodord bästa lösningen.

https://www.senioren.se/ekonomi-pension/ekonomi/stoppa-bedragarna-byt-bank/

.

Lägg på luren. Lämna inte ut några koder. Tipsen för att slippa bli lurad på sina bankpengar känns igen sedan länge. Men det finns en annan sak man kan överväga – att byta bank. Läs mer nedan där du även kan läsa bankernas svar samt hur du lätt kan öppna ett konto i en nischbank.
Emo
5

Jag blev uppringd av en bedragare, som påstod att någon kommit över mitt personnummer (som ju inte är något hemligt) och nu försökte ta ett stort lån i mitt namn.
Det låter ju inte bra svarade jag
Han fortsatte med mer som höll på att hända och jag fortsatte med att det inte lät bra.
Han skulle hjälpa mig att hindra detta.

Då tog jag telefonen med mig och gick ut.

Han öste på med sitt snack om att hjälpa mig förhindra det som höll på att hända och jag fortsatte med att det var ju tråkigt.

Eftersom han hörde bilarna undrade han vad jag höll på med och jag svarade :oj det är visst söndag i dag och då är banken stängd. Jag var på väg att lämna över telefonen till bankchefen och låta henne snacka med honom.

Då ilsknade han till och vräkte ur sig att jag inte behövde honom "din jävla subba" och avslutade samtalet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
0

#3: Från din länk hämtar jag ett till tips som kan vara intressant för en del:

”I så kallade nischbanker som Ikano Bank, SBAB och Avanza Bank går det inte för en bedragare att tömma ditt konto – helt enkelt för att pengar inte får flyttas till något annat konto än kontoinnehavarens egna.
Genom att föra över sina besparingar till en nischbank skyddar man därmed sina pengar. Man kan samtidigt behålla ett konto i sin gamla fullservicebank att betala räkningar med.”

Niklas
1

#4: 😃

Emo
2

Eftersom jag har fått namn efter en äldre släkting i Amerika (många i min generation har ju gott om släkt i USA) så fick jag många dumma uppringningar av (ofta) alkoholpåverkade ungdomar på lördagar och söndagsnätter, vilket gjorde att jag inte kunde fortsätta att svara med namnet. När det var som värst fick vi koppla ur telefonen under de nätterna. Det var ju tråkigt att vi inte kunde hjälpa vår granne, dottern med familj, när det brann hos dem en sådan natt och de ville ha hjälp. Som väl var klarade brandkåren upp det.

Det gjorde att jag blev mycket arg på alla som inte hade skäl att ringa mig. Vissa yngre tänkte inte på att jag såg deras telefonnummer, så jag ringde upp lite senare. Ordentliga föräldrar fick barnen att be om ursäkt och vissa blev bestraffade med utegångsförbud en tid. En mamma svarade mig att hon inte hade tid att prata med mig och jag svarade med att då ringer jag polisen i stället. Hon fick plötsligt tid att ändra prioritet.

En del säljare frågar om de kommit rätt och för att få igång ett samtal. Då svarade jag: "Om du ska betala mig för något, kan du fortsätta att prata. Vill du ha betalt för någon så avslutar vi nu." Om de fortsatte att prata, Så ville jag ha namn och adress för att skicka faktura, så talade jag om att det skulle kosta 500 kr per påbörjad halvtimme. Det är konsultarvodet. Då frågade de varför och jag svarade att det visste de väl eftersom de ringde mig.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2024-01-19 10:35 av Emo
Vixxen
0

#5: Har jag inte tänkt på, men det är ju en smart lösning.