Belöningen för rörligt elpris
Det har inte varit lätt för oss som har rörligt elpris senaste tiden. Ett tag kostade en kilowattimme över 8 kronor.
Idag får vi dock glädja oss över åtskilliga plusgrader ute och ett genomsnittligt elpris på 27 öre under dygnet. 😃 Passa på att köra tvättmaskinen, diska senaste veckornas disk och ladda elbilen igen!
- Redigerat 2022-02-12 18:46 av Niklas
Idag ska här tvättas och städas 😊 Rörligt elpris är ju lite spännande, men jag upplever ändå att jag tjänar på det i längden 😊
/Désirée
#1: Vi hoppas också spara på rörligt elpris i långa loppet. Det var bara otur att vi bytte till rörligt 1:a december 2021 och tre dagar senare slog priset höjdrekord. 🙂
Har ni rörligt pris hos något av de nya (innovativa) elbolagen, eller ett gammalt klassiskt?
Vi har Bjärke energi aka Best El. Tror inte vi har så mycket att välja på här, men jag är mycket nöjd med dem 😊👍
/Désirée
Storuman energi, avtal: Elmixen. En kombination av fast och rörligt elpris.
💖🧡💛💚💙💜
#3: Elbolag (de som producerar och/eller säljer elektricitet) har alla rätt att välja fritt. Elnätsbolag (de som äger ledningarna till våra hus) kan vi däremot inte välja.
Det finns elbolag som köper el till rörligt pris på elbörsen och säljer det utan rörliga påslag eller andra avgifter till konsumenter. I stället tar de ut en låg fast månadsavgift för att man är kund hos dem.
De har inget intresse av höga elpriser. I stället är deras motivation nöjda kunder. Det uppnår de bland annat genom transparens och andra kringtjänster kopplade till elförbrukning. Det är till exempel standard att de visar hur mycket el du förbrukar, timme för timme, och vad elen kommer att kosta timme för timme, i förväg. På det viset kan du lära dig vilka förbrukningsmönster du har och hur du kan påverka dina elkostnader.
Två elbolag som gör på det här sättet är Tibber (norskt) och Greenely (svenskt).
» Glöm allt du vet om elbolag ⚡️ Tibber
» A climate-smart electricity company- Greenely
Ni kan installera och använda deras appar även om ni inte är elkund. Då kan ni se er el-förbrukning per timme till exempel. I Tibbers app kan ni också styra ert smarta hem. Exempelvis släcka och tända lampor, styra billaddaren, övervaka solpanelerna, automatisera värmepumpen, med mera.
» Tibbers app för iOS och iPadOS
Som elkund hos Tibber kan ni ladda bilen smart, det vill säga när priserna är som lägst, helt utan att ni behöver övervaka elpriserna själva. Besparingen på att ladda smart i stället för direkt kan vara stor. Igår var elpriset omkring 1,50 kronor per kWh på dagen. Den som väntade till sent på kvällen med att ladda kunde i stället komma undan med omkring 20 öre. Samma sak för den som ställer tvätt- och diskmaskin att starta sent. Eller om familjen duschar sent eller väldigt tidigt.
Nedan är en länk för den som vill prova Tibbers elavtal och samtidigt få 500 kronor att handla för i Tibbers butik. Om du använder länken får även jag 500 kronor att handla för i butiken.
» Jag vill bli elkund hos Tibber och få 500 kronor
I Tibber Store finns exempelvis smarta termostater, smarta lampor, laddrobotar för elbilar, väderstationer och massor av annat att köpa till smarta hem. Som Tibberkund kan du också få rabatt på prylar i butiken. Jag har bland annat köpt billaddare och Ngenic Tune med bra rabatter där.
Läs även bästa tipsen för att spara el i tider med elprisrekord.
- Redigerat 2022-01-13 12:31 av Niklas
Ja i natt kunde man ladda bilen och köra för 48 öre / mil. Blev nästan besviken över att ha laddat tidigare nättet också istället för att tömt batteriet mer. Men det är ju inte lätt att veta i förväg.
Man kanske borde ladda max 70 % normalt, så att man kan ladda extra dom nätter det är ovanligt billigt.
Mvh // Johan
Kan man skaffa konto i Tibberappen utan att köpa el från dem?
Mvh // Johan
#9: Hittade du dem i listorna där?
#9, #10: Jag hittade dem i listan nu. Söker du efter rörliga avtal med timpris hamnar de på plats ett och två. De flesta andra elbolag säljer el till dygnspris.
Här är de just nu topplacering elbolagen med dygnspris. Som man ser är det några öre dyrare.
#10: Ja, de fanns med. Rörligt pris, inte timpris.
- Redigerat 2022-01-15 12:40 av Vixxen
#14: Jasså, jag hittade dem inte i den listan. Konstigt.
Man ska också se upp lite mer dom rörliga avtalen. Det jag hade från Telge baserade elpriser på ett snitt av föregående månads dygnspris.
Normalt sätt är det inget stort problem, men när det är en extrem månad som december var blir istället nästa månad väldigt dyr.
Jag hade även vinteravtal som skulle känna ut hela årets pris, men nu hade det fått effekten att mitt elpris i april hade blivit väldigt dyrt, trots att det förmodligen kommer vara rätt normala priser då.
På det stora hela tror jag att jag kommer bli nöjd med timpris. Men timingen att börja med det 1:a januari i år kändes så där.
Mvh // Johan
#16: Det blir väldigt svårt att planera sin förbrukning med såna avtal. Det går nog knappt.
Vi är så illa piskade att ta ett avtal med kort eller ingen bindningstid genom att vi bara ska bo här ett till ett och halvt år. Då återstår väl bara rörligt pris?
#18: ska du flytta avbryts även bundna avtal.
Men just nu är förmodligen en av dom sämsta tillfällena någonsin att binda avtalen. Det blir dyrt pris eftersom bolagen måste gardera sig mot svängningar och höjningar.
Vissa bolag har till och med slutat med bundna avtal då dom inte vågar och går back på äldre befintliga avtal.
Mvh // Johan
#19: Klokt tänkt!