Smart hem iFokus

Smart hem

Etiketter: besparingarenergieffektiviseringuppvärmningvärmepump-värmeväxlarevatten
Läst 60 ggr
johan
3

Så sänkte jag min elförbrukning med 25 %

I början av året installerade jag en ny frånluftsvärmepump. Den gamla Nibe F310P ersattes med en ny Nibe F370. Så samma märke, dimensionerade för samma storlek på hus, men modernare.

I samband med detta försökte jag lära mig så mycket jag kunde om hur den bäst bör ställas in för att förbruka så lite energi som möjligt. Notera att energi är mitt viktigaste mätvärde, snarare än pris. Men vi kommer till pris också.

Jag kollade mycket på Youtube och pratade med installatörerna när dom var här. Det blev snabbt tydligt att jag senaste 14 åren vi bott här gjort helt fel angående uppvärmning.

Temperatur ute och inne

Utomhustemperaturen 2022 var i snitt 0,1 grader i januari där jag bor. 2023 var snittet 0,6 grader. Jämförbar temperatur ute alltså.

Inomhus har vi haft ungefär lika varmt båda åren. Möjligen 0,5 - 1 grad kallare detta år. Vi försöker hålla 21 grader på nedervåning och mellan 20-21 i sovrummen på övervåningen. Ganska normala komfort-temperaturer alltså.

Annan förbrukning

Jag upplever inte att vi använt vitvaror annorlunda, inte heller förändrat hur vi lagar mat. Vi tittar på ungefär lika mycket TV och använder datorer likvärdigt.

Elbil har laddats lite mer 2023 än 2022.

Minskad elförbrukning med 25 %

Så min minskade elförbrukning med 25 % kopplar jag nästan uteslutande till modernare värmepump och inte minst att jag lärt mig hur den ska ställas in. Enligt Nibe och installatörerna bör F370 vara ca 10 % mer effektiv än min gamla. Så mycket talar för att det är kunskap som sänkte min elförbrukning.

Hur jag optimerade värmepumpen

Den stora skillnaden jag gjort jämfört med tidigare är att termostat för golvvärme och radiatorer är inställda på maximal temperatur för att ha helt öppna flöden. Istället använder jag värmepumpens värmekurvor för att ställa in önskad temperatur. Jag skrev ett inlägg om Hur du optimerar ditt inomhusklimat med frånluftsvärmepump och beskrev mer i detalj hur.

Termostat använder jag enbart för att sänka temperatur i de rum jag eventuellt vill ha ännu svalare, t ex en klädkammare.

Prisoptimering

Min värmepump är uppkopplad till internet och har kännedom om dygnets elpriser. Då jag har timbaserat elpris drar jag nytta av detta. På värmepumpen kan man ställa in hur mycket man vill tillåta pris styra temperatur. Då temperaturförändringar går så långsamt, märker jag knappt någon skillnad i komfort alls trots att jag maximerat hur elpris får påverka temperatur.

Det syns tydligt att värmepumpen försöker boosta uppvärmningen under natten, så jag tror det bör spara oss en del pengar.

Resten av året

Det ska bli spännande att se hur besparingar resten av året blir. Rimligtvis blir skillnaden större de kallare månaderna.

Mitt långsiktiga mål är att huset ska förbruka mindre energi än solcellerna producerar på årsbasis. Jag tror det finns en möjlighet att nå dit, men det är krångligare när inte dom andra tre i familjen tycker det är lika viktigt. :)

Mvh // Johan

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Sindri
2

25% är ju väldigt mycket. Grattis!
Bra att tillverkare har börjat tänka som konsumenterna (eller som några konsumenter i alla fall). Jag har ofta haft en känsla av att tillverkare av produkter som behöver el har varit mutade av elföretagen för att göra saker som kräver så mycket el som möjligt.
För att inte tala om att utveckla fler och fler produkter som behöver el….

johan
2

#1: Jag tror kanske inte det behöver vara så konspiratoriskt. Men däremot tror jag kanske att tillverkare haft lite skäl att anstränga sig att göra snåla produkter när energi historiskt varit så billig.

För några år sedan var man nästan tvungen att vara intresserad av att sänka sina förbrukade kWh av klimatmässiga skäl för att vilja lägga pengar på en dyrare maskin som är snålare.

Idag blir kalkylen om dyrare inköp för effektivare maskin, snabbt intjänad av att elpriset är så dyrt.

Energieffektivitet blir nog ett mycket stort säljargument kommande åren.

Dessutom måste börsnoterade bolag inom EU redovisa alla utsläpp relaterade till deras verksamhet enligt direktivet CSRD. Det innebär även utsläpp orsakade av hur en produkt används under dess livstid. Det inkluderar också hela värdekedjans utsläpp, inkl. hur deras kontor värms upp och anställda gör affärsresor eller pendlar till jobbet.

Så snart har vi ett mycket bättre sätt att särskilja bolag som enbart sysslar med greenwashing från dom som gör verklig skillnad.

Det kommer bli ett helvete för bolag att lyckas med denna redovisning, men jag tror också det kommer göra stor nytta då deras dolda utsläpp blir synliggjorda.

Tänk om man i skolan, t ex hemkunskapen, fick lära sig mer om t ex saker som effektiv uppvärmning, kunskap om hur man ställer in dom, etc. Jag tycker jag är motiverad av klimatskäl, tekniskt kunnig och ändå har jag haft så lite kunskap om dom här sakerna tidigare.

Mvh // Johan

Sindri
2

#2: Ja, hemkunskapsundervisningen borde man modernisera på många olika sätt. Det har jag tyckt länge. Den kunde nästan integreras med samhällskunskap på vissa områden.

Ja, men allt det här med Standby-lägen. Hej hopp, så bekvämt och bra - men vad kostar det? Skulle det vara så svårt att gå fram till en apparat och sätta på en ström-knapp?

• Redigerat 2023-02-01 10:06 av Sindri
johan
2

Precis det undrade jag också, så jag började mäta. Jag har mätt:

• TV
  • Xbox
  • Mobilladdare (som inte laddar)
  • Apple TV
  • Skrivare
  • Bildskärm

Dom flesta grejer är runt 4-5 år gamla, förutom skrivaren som är äldre.

Dom drar förvånansvärt lite i standby. Ofta < 0,5 W.

Så jag drog slutsatsen att detta inte är ett så stort problem längre. Men det har varit ett mycket större problem tidigare. Så man bör kanske fundera på vad det är för prylar man har och hur gamla dom är. Mäta är det bästa tycker jag.

Mvh // Johan

Sindri
2

#4: Ja, det låter ju bra att byta ut prylar. Men då måste man också tänka på det totala klimatavtrycket. Det har varit mycket hysteri t ex om att byta ut gamla kylar och frysar med freoner, men varför skrota fungerande grejer? Det släpps ju ut en massa freoner när vi skrotar också. Och tänk om alla skulle bytt sina gamla grejer samtidigt, vilket jätteutsläpp. Det vore väl bättre att göra det pö om pö.
Och både att skrota och nytillverka ger ju klimatavtryck.

johan
2

Håller med. Inbäddade utsläpp från tillverkning är nästan alltid högre än en energibesparing kan kompensera för.

Jag försöker alltid googla på inbäddade utsläpp för att avgöra hur lång tid det skulle ta att "betalt av" skulden från tillverkning och transport.

Viktigt också att titta på hur mycket man använder något. Används det lite tar det så klart ännu mer tid innan man tjänat in klimatnyttan med bytet.

Men ålder på produkt är en stor faktor, så det kan vara värt att åtminstone räkna och inte bara förutsätta vare sig det ena eller andra.

Mvh // Johan

Niklas
0

#0: Stämmer det att det skiljer mindre än en grad i temperatur mellan januari 2023 och 2022? Jag trodde det var mycket varmare i år med tanke på att vår förbrukning har minskat så mycket.

Vi har visserligen jobbat enormt mycket med elförbrukningen under 2022, men jag har trott att det mer gör skillnad på marginalerna, inte att det kan minska förbrukningen med 20-30 procent.

Bland de saker vi gjort under året kan nämnas:

• Bytt till rörligt timprisavtal hos Tibber.

• Tidsstyrt disk- och tvättmaskin till lågpristider under dygnet.

• Börjat styra uppvärmning av garage med klimatsensor i stället för runt 15 grader hela vintern.

• Övergått från att ha luftavfuktaren igång dygnet runt till att styra den med klimatsensor, och inte köra den alls när timpriset på el är för högt.

• Installerat en luft-/luftvärmepump på ena våningsplanet.

• Installerat och använder Home Assistant för att styra och övervaka nästan allt i hemmet.

• Ersatt tvättmaskinen med en modernare och mer energisnål.

• Övergått till styrning av merparten av husets inomhusbelysning med rörelsesensorer och timers som stänger av efter en viss tid.

• Laddar bilen under dygnets billigaste timmar med hjälp av Tibber.

• Byggt en automatisering i Home Assistant som boostar inomhustemperaturen några timmar under natten när elen är som billigast.

• Periodvis låtit bli att köra tvättmaskinen när elpriset har varit högt under hela dygnet.

• Installerat tre luftförflyttare som cirkulerar luften mellan våningsplanen så att klimatet dels blir jämnare och mer av uppvärmningen kan göras med nya luftvärmepumpen som är mycket effektivare än gamla luft-/vattenvärmepumpen.

• Iband undvikit varmlagad mat när elpriset är högt.

• Haft lägre inomhustemperatur än vad vi tycker är behagligt.

• Pratat mycket om elpriset och energiförbrukning hemma.

Vi har också ändrat saker som nog påverkat förbrukningen negativt:

• Inte reparerat luft-/vattenvärmepumpen som gick sönder under hösten, vilket betyder att det den värmer i stället värms med elpatron.

• Eldat mindre i kaminen.

• Blivit 1,5 personer mer i hushållet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
johan
1

Stämmer det att det skiljer mindre än en grad i temperatur mellan januari 2023 och 2022?

När jag tittar i Tibber så är medeltemperaturen 2023 0,6 grader och 2022 var den -0,1 grader.

Sedan har jag inte alls koll på individuella dagar. Det kanske är så att det varit 20 dagar med varmt väder och 11 med riktigt kallt och att det är värre än att ha 31 dagar med runt 0. Det vet jag inget om.

Mvh // Johan

Niklas
0

Okej. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning